- -

Walt Disney y la fortaleza femenina: nuevas lecturas en torno al personaje de Cenicienta

RiuNet: Institutional repository of the Polithecnic University of Valencia

Share/Send to

Cited by

Statistics

  • Estadisticas de Uso

Walt Disney y la fortaleza femenina: nuevas lecturas en torno al personaje de Cenicienta

Show full item record

Cambra Sánchez-Gil, Á. (2023). Walt Disney y la fortaleza femenina: nuevas lecturas en torno al personaje de Cenicienta. Con A de animación. (16):40-59. https://doi.org/10.4995/caa.2023.18092

Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://hdl.handle.net/10251/192695

Files in this item

Item Metadata

Title: Walt Disney y la fortaleza femenina: nuevas lecturas en torno al personaje de Cenicienta
Secondary Title: Walt Disney and the feminine strength: a new reading on the character of Cinderella
Author: Cambra Sánchez-Gil, Álvaro
Issued date:
Abstract:
[EN] Since the end of the 1980s, the Disney Princess archetype has lived an empowerment process in keeping with the social changes experimented due to feminist movement. These new protagonists are characterized by their ...[+]


[ES] Desde finales de la década de 1980, el arquetipo de princesas Disney ha vivido un proceso de empoderamiento acorde con los cambios sociales experimentados a raíz del movimiento feminista. Estas nuevas protagonistas ...[+]
Subjects: Cinderella , Disney , Reinterpretation , Feminism , Cenicienta , Reinterpretación , Feminismo
Copyrigths: Reconocimiento - No comercial - Compartir igual (by-nc-sa)
Source:
Con A de animación. (issn: 2173-6049 ) (eissn: 2173-3511 )
DOI: 10.4995/caa.2023.18092
Publisher:
Universitat Politècnica de València
Publisher version: https://doi.org/10.4995/caa.2023.18092
Type: Artículo

References

ABDULQADR, Kizhan Salar, SHARIF, Ranjdar Hama, OMER, Roz Jamal, SAEED, Alan Ali, ABDUL, Zanyar Kareem, 2021. “Disney Classics between Feminism and Victimization of Women: A Historical Analysis”, en Technium Social Sciences Journal, vol. 21, pp. 833-839 [https://techniumscience.com/index.php/socialsciences/article/view/3853/1449 acceso: mayo 2022]. https://doi.org/10.47577/tssj.v21i1.3853

AGUADO PELÁEZ, Delicia, MARTÍNEZ GARCÍA, Patricia, 2015. “¿Se ha vuelto Disney feminista? Un nuevo modelo de princesas empoderadas”, en Área abierta, vol. 15, 2, pp. 49-61 [https://revistas.ucm.es/index.php/ARAB/article/view/46544/46082 acceso: mayo 2022]. https://doi.org/10.5209/rev_ARAB.2015.v15.n2.46544

BETTELHEIM, Bruno, 1977. Psicoanálisis de los cuentos de hadas, Barcelona: Crítica. [+]
ABDULQADR, Kizhan Salar, SHARIF, Ranjdar Hama, OMER, Roz Jamal, SAEED, Alan Ali, ABDUL, Zanyar Kareem, 2021. “Disney Classics between Feminism and Victimization of Women: A Historical Analysis”, en Technium Social Sciences Journal, vol. 21, pp. 833-839 [https://techniumscience.com/index.php/socialsciences/article/view/3853/1449 acceso: mayo 2022]. https://doi.org/10.47577/tssj.v21i1.3853

AGUADO PELÁEZ, Delicia, MARTÍNEZ GARCÍA, Patricia, 2015. “¿Se ha vuelto Disney feminista? Un nuevo modelo de princesas empoderadas”, en Área abierta, vol. 15, 2, pp. 49-61 [https://revistas.ucm.es/index.php/ARAB/article/view/46544/46082 acceso: mayo 2022]. https://doi.org/10.5209/rev_ARAB.2015.v15.n2.46544

BETTELHEIM, Bruno, 1977. Psicoanálisis de los cuentos de hadas, Barcelona: Crítica.

BRED, Stephanie, 2015. “Gustave Doré: The Magic Illustrations of Charles Perrault’s Contes de Fées”, Trabajo Fin de Carrera, Syracuse University (https://surface.syr.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1820&context=honors_capstone [acceso: mayo, 2022]).

BUZARNA-TIHENEA, Alina, 2019. “Female Symbols at the Crossroads in Disney’s Fairytales (Cinderella, Belle, Aurora and Maleficent)”, en Journal of Romanian Literary Studies, 16, pp. 577-588 [http://old.upm.ro/jrls/JRLS-16/Rls%2016%2086.pdf acceso: mayo 2022].

DOWNEY, Gillian, 2016. “A Dream Is A Wish Your Heart Makes: an analysis of selected music in Disney Princess Films”, Trabajo Fin de Carrera, Oregon State University (https://ir.library.oregonstate.edu/concern/honors_college_theses/bn9998710 [acceso: mayo, 2022]).

FONTE, Jorge, MATAIX, Olga, 2000. Walt Disney: el universo animado de los largometrajes (1937-1967), Madrid: T&B Editores.

GEROMINI, Clyde, 1959. La bella durmiente (Sleeping Beauty), EEUU: Walt Disney Pictures.

GEROMINI, Clyde, JACKSON, Wilfred, LUSKE, Hamilton, 1950. Cenicienta (Cinderella), EEUU: Walt Disney Pictures.

GURRIERI, Victoria Margaret, 2014. “Investigating the World of Disney’s Heroines: A Close Analysis of Cinderella and Beauty and the Beast”, Trabajo Fin de Carrera, University at Albany, State University of New York (https://scholarsarchive.library.albany.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1009&context=honorscollege_communication [acceso: mayo, 2022]).

HAND, David, 1937. Blancanieves y los siete enanitos (Snow White and the Seven Dwarfs), EEUU: Walt Disney Pictures.

HOLT, Nathalia, 2019. The Queens of Animation, Nueva York: Little, Brown and Company.

HOUWERS, Linda, 2017. “The Representation of Gender in Disney's Cinderella and Beauty & the Beast: A Comparative Analysis of Animation and Live-Action Disney Film”, Trabajo Fin de Carrera, Radboud University (https://theses.ubn.ru.nl/bitstream/handle/123456789/4654/Houwers%2C_L_1.pdf?sequence=1 [acceso: mayo, 2022]).

ISWALONO, Astrinda N., ARUM, Listiyanti Jaya, 2021. “Disney Princess Sequels in the Per-spective of Second Wave Feminism in America”, en Rubikon: Journal of Transnational American Studies, vol. 8, 1, pp. 62-76 [https://jurnal.ugm.ac.id/rubikon/article/view/65485/31101 acceso: mayo 2022]. https://doi.org/10.22146/rubikon.v8i1.65485

JOHNSON, Mindy, “Cenicienta”, en KOTHENSCHULTE, Daniel (ed.), 2020. Los archivos de Walt Disney. Sus películas de animación, 1921-1968. Colonia: Taschen, pp. 302-321.

LORENZO HERNÁNDEZ, María, 2021. La imagen animada. Una historia imprescindible, Madrid: Diábolo.

MARTINS LAMB, Vanessa, 2011. “The 1950’s and the 1960’s and the American Woman: the transition from the housewife to the feminist”, Trabajo Fin de Carrera, Université du Sud Tou-lon-Var (https://dumas.ccsd.cnrs.fr/dumas-00680821/document acceso: mayo, 2022]).

MINOFF, Debra, MCCULLOUGH, Susannah, 2017. Cinderella: Stop Blaming the Victim. EEUU: ScreenPrism, disponible en https://www.youtube.com/watch?v=huLSdm6IH0g [acceso: mayo 2022].

MONTOYA RUBIO, Alba, 2018. “El modelo de cuento de hadas de las producciones animadas de Walt Disney: la importancia de la música en su construcción y su influencia en películas producidas por otros estudios”, en Con A de Animación, 8, pp. 178-191 [https://polipapers.upv.es/index.php/CAA/article/view/9656/pdf acceso: mayo 2022]. https://doi.org/10.4995/caa.2018.9656

RAMOS FRENDO, Eva María, 2007. “La Cenicienta en las artes plásticas y en el cine”, en Boletín de arte, 28, pp. 403-424 [https://revistas.uma.es/index.php/boletin-de-arte/article/view/4491/4199 acceso: mayo 2022]. https://doi.org/10.24310/BoLArte.2007.v0i28.4491

TORRES BEGINES, Concepción, 2015. “Cenicienta: de lo oral a lo transmedia”, en Anuario de Investigación en Literatura Infantil y Juvenil, 13, pp. 167-183 [https://revistas.uvigo.es/index.php/AILIJ/article/view/960/944 acceso: mayo 2022].

WILLETT, Edward, 2015. Kiera Cass, Nueva York: Rosen Publishing.

[-]

recommendations

 

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record