- -

La distopía como memoria: la representación urbana del trauma cultural japonés en Akira

RiuNet: Institutional repository of the Polithecnic University of Valencia

Share/Send to

Cited by

Statistics

  • Estadisticas de Uso

La distopía como memoria: la representación urbana del trauma cultural japonés en Akira

Show full item record

Rivera Arnaldos, A. (2023). La distopía como memoria: la representación urbana del trauma cultural japonés en Akira. Con A de animación. (16):82-101. https://doi.org/10.4995/caa.2023.18059

Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://hdl.handle.net/10251/192696

Files in this item

Item Metadata

Title: La distopía como memoria: la representación urbana del trauma cultural japonés en Akira
Secondary Title: Dystopia as memory: urban representation of Japanese cultural trauma in Akira
Author: Rivera Arnaldos, Antonio
Issued date:
Abstract:
[EN] The study of anime today is delimited by the extremes of cultural determinism and transnationalism. However, in its apocalyptic mode, it appears closely entangled with Japanese national identity and history, sometimes ...[+]


[ES] El estudio del anime en la actualidad se encuentra acotado entre los extremos del determinismo cultural y el transnacionalismo. Sin embargo, en su modo apocalíptico, aparece estrechamente relacionado con la identidad ...[+]
Subjects: Dystopia , Anime , Traumatic memory , Urban space , Apocalyptic imaginary , Distopía , Memoria traumática , Espacio urbano , Imaginarios apocalípticos
Copyrigths: Reconocimiento - No comercial - Compartir igual (by-nc-sa)
Source:
Con A de animación. (issn: 2173-6049 ) (eissn: 2173-3511 )
DOI: 10.4995/caa.2023.18059
Publisher:
Universitat Politècnica de València
Publisher version: https://doi.org/10.4995/caa.2023.18059
Type: Artículo

References

BARBER, Stephen, 2006 [2002]. Ciudades proyectadas: Cine y espacio urbano, trad. castellano R. Jackson, Barcelona: Gustavo Gili (Projected cities: Cinema and urban space, Londres: Reaktion Books).

BARTAL, Ory, 2016. “From Hiroshima to Fukushima: Comics and animation as subversive agents of memory in Japan”, en ATARIA, Yochai, GUREVITZ, David, PEDAYA, Haviva, NERIA, Yuval (eds.), Interdisciplinary Handbook of Trauma and Culture, Cham: Springer, pp. 101-115. https://doi.org/10.1007/978-3-319-29404-9_7

BROWN, Steven T., 2006. “Screening anime”, en BROWN, Steven T. (ed.), Cinema Anime: Critical Engagements with Japanese Animation, Nueva York: Palgrave Macmillan, pp. 1-19. https://doi.org/10.1057/9781403983084_1 [+]
BARBER, Stephen, 2006 [2002]. Ciudades proyectadas: Cine y espacio urbano, trad. castellano R. Jackson, Barcelona: Gustavo Gili (Projected cities: Cinema and urban space, Londres: Reaktion Books).

BARTAL, Ory, 2016. “From Hiroshima to Fukushima: Comics and animation as subversive agents of memory in Japan”, en ATARIA, Yochai, GUREVITZ, David, PEDAYA, Haviva, NERIA, Yuval (eds.), Interdisciplinary Handbook of Trauma and Culture, Cham: Springer, pp. 101-115. https://doi.org/10.1007/978-3-319-29404-9_7

BROWN, Steven T., 2006. “Screening anime”, en BROWN, Steven T. (ed.), Cinema Anime: Critical Engagements with Japanese Animation, Nueva York: Palgrave Macmillan, pp. 1-19. https://doi.org/10.1057/9781403983084_1

CARMONA, Matthew, SAKAI, Aya, 2014. “Designing the Japanese city: An individual aesthetic and a collective neglect”, en Urban Design International, vol. 19, no. 3, pp. 186-198 (https://doi.org/10.1057/udi.2013.29 [acceso: mayo, 2022]).

FERRER VENTOSA, Roger, 2020. “Hortus conclusus posmodernos: El refugio de los tecnócratas; Representaciones del estatus social en el urbanismo y la arquitectura tal y como han quedado reflejadas en el cine del capitalismo avanzado (hacia 1980-)”, en El Futuro Del Pasado, vol. 11, pp. 527-546 (https://doi.org/10.14516/fdp.2020.011.018 [acceso: mayo, 2022]).

FRASER, Benjamin, 2016. “El cine, la ciudad, lo urbano: Apuntes desde los estudios culturales urbanos”, en Hispanófila, vol. 177, pp. 263-276 (https://www.jstor.org/stable/10.2307/90012347 [acceso: mayo, 2022]). https://doi.org/10.1353/hsf.2016.0043

FUJIKI, Kosuke, 2015. “My neighbor Totoro: The healing of nature, the nature of healing”, en Resilience: A Journal of the Environmental Humanities, vol. 2, no. 3, pp. 152-157 (https://www.muse.jhu.edu/article/614508 [acceso: mayo, 2022]). https://doi.org/10.5250/resilience.2.3.0152

IMBERT, Gérard, 2019. Crisis de valores en el cine posmoderno: (más allá de los límites), Madrid: Cátedra.

JAMESON, Fredric, 1991. Postmodernism, or, the cultural logic of late capitalism, Londres: Verso. https://doi.org/10.1215/9780822378419

LUKINBEAL, Chris, SHARP, Laura, 2019. “Imagined Cities (Cinema)”, en ORUM, Anthony M. (ed.), The Wiley Blackwell Encyclopedia of Urban and Regional Studies, Hoboken: Wiley, pp. 1-4. https://doi.org/10.1002/9781118568446.eurs0155

MACCANNELL, Juliet Flower, 2001. “Las Vegas: The post-cinematic city”, en Performance Research, vol. 6, no. 1, pp. 46-64 (http://doi.org/10.1080/13528165.2001.10871766 [acceso: mayo, 2022]).

NAPIER, Susan J., 2005 [2001]. Anime from Akira to Howl’s Moving Castle: Experiencing contemporary Japanese animation, Nueva York: Palgrave Macmillan (Anime from Akira to Princess Mononoke, Nueva York: Palgrave Macmillan).

ROBERTSON, Jennifer, 1988. “Furusato Japan: The culture and politics of nostalgia”, en International Journal of Politics, Culture, and Society, vol. 1, no. 4, pp. 494-518 (https://www.jstor.org/stable/20006871 [acceso: mayo, 2022]). https://doi.org/10.1007/BF01390685

ROJAS-SIERRA, Sergio Daniel, 2018. “La narrativa cinematográfica de Makoto Shinkai: Desarrollo de una hipótesis de trabajo”, en Jangwa Pana, vol. 17, no. 1, pp. 73-84 (http://doi.org/10.21676/16574923.2298 [acceso: mayo, 2022]).

SIMMEL, Georg, 2005 [1903]. “The Metropolis and Mental Life”, en LIN, Jan, MELE, Christopher (eds.), The Urban Sociology Reader, Abingdon: Routledge, pp. 23-31.

WADA-MARCIANO, Mitsuyo, 2012. Japanese cinema in the digital age, Honolulu: University of Hawai‘i Press. https://doi.org/10.21313/hawaii/9780824835941.001.0001

YUI, Kiyomitsu, 2010. “Japanese animation and glocalization of sociology”, en Sociologisk Forskning, vol. 47, no. 4, pp. 44-50 (https://www.jstor.org/stable/20853739 [acceso: mayo, 2022]). https://doi.org/10.37062/sf.47.18472

[-]

recommendations

 

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record