ABELE, Elizabeth y GRONBECK-TEDESCO, John, 2016. Screening Images of American Masculinity in the Age of Postfeminism, Londres: Lexington Books.
BADINTER, Elisabeth, 1993. XY: La identidad masculina, Madrid: Alianza.
BIRTHISEL, Jessica, 2014. “How Body, Heterosexuality and Patriarchal Entanglements Mark NonHuman Characters as Male in CGI-Animated Children’s Films”, Journal of Children and Media, 8(4), pp. 336-352 (https://doi.org/10.1080/17482798.2014.960435 [acceso: noviembre, 2022]).
[+]
ABELE, Elizabeth y GRONBECK-TEDESCO, John, 2016. Screening Images of American Masculinity in the Age of Postfeminism, Londres: Lexington Books.
BADINTER, Elisabeth, 1993. XY: La identidad masculina, Madrid: Alianza.
BIRTHISEL, Jessica, 2014. “How Body, Heterosexuality and Patriarchal Entanglements Mark NonHuman Characters as Male in CGI-Animated Children’s Films”, Journal of Children and Media, 8(4), pp. 336-352 (https://doi.org/10.1080/17482798.2014.960435 [acceso: noviembre, 2022]).
BLY, Robert, 1990. Iron John: a book about men, Massachusetts: Addison-Wesley.
BOURDIEU, Pierre, 1998. La dominación masculina, París: Seuil.
BUTLER, Judith, 2006 [2004]. “Regulaciones de género”, trad. Moisés Silva, La ventana, 23, pp. 7-35 (Undoing Gender, Londers: Routledge).
BUTLER, Judith, 2000 [1993]. “Imitación e insubordinación de género”, trad. cast. Mariano Serrichio, en ALLOUCH, Jean (ed.), Grafías de Eros: Historia, género e identidades sexuales, Buenos Aires: Edelp, pp. 87-114 ("Imitation and gender insubordination", Londres: Routledge).
CASETTI, Francesco, DI CHIO, Federico, 1991. Cómo analizar un film, Barcelona: Paidós.
CHATMAN, Seymour, 1990. Historia y discurso. La estructura narrativa en la novela y el cine, Madrid: Taurus Humanidades.
CUENCA ORELLANA, Nerea, 2019. La construcción del género en las películas de Pixar Animation Studios entre 1995 y 2015: modelos de masculinidad, feminidad y relaciones entre personajes, Tesis doctoral, Universidad de Burgos.
DAVIS, Amy, 2013. Handsome Heroes and Vile Villains: Men in Disney’s Feature Animation, New Barnet: John Libby.
DE LAURETIS, Teresa, 1989. Technologies of Gender. Essays on Theory, Film and Fiction, Londres: Macmillan Press.
DUGAR, Grace, 2013. Passive and Active Masculinities in Disney's Fairy Tale Films, Tesis de pregrado, Cleveland State University.
FERNÁNDEZ, June, 2019. “Ciberfeminismo: ¿la cuarta ola?”, Pikara magazine. (https://www.pikaramagazine.com/2019/12/ciberfeminismo-la-cuarta-ola/ [acceso: noviembre, 2022]).
FULLER, Norma, 1998. Dilemas de la feminidad, Tesis doctoral, Pontificia Universidad Católica del Perú.
GÓMEZ BELTRÁN, Iván, 2017. “Princesas y príncipes en las películas Disney (1937-2013). Análisis de la modulación de la feminidad y la masculinidad”, Filanderas. Revista Interdisciplinar de Estudios Feministas, 3(2), pp. 53-74. https://doi.org/10.26754/ojs_filanderas/fil.201722309
HAMAD, Hannah, 2013. “Hollywood fatherhood: Postfeminist discourses of ageing in contemporary Hollywood”, en GWYNE Joel y MULLER Nadine (eds.), Postfeminism and Contemporary Hollywood Cinema, Nueva York: Palgrave Macmillian, pp. 99-115. https://doi.org/10.1057/9781137306845_7
HOFMANN, Judith, 2018. “Alpha-Males, Underdogs and New Men: Masculinity in Animated Films”, The activist history review (https://activisthistory.com/2018/11/14/alpha-males-underdogs-and-new-men-masculinity-in-animated-films/#_edn8 [acceso: noviembre, 2022]).
HOFSTEDE, Geert, 2001. Culture’s Consequences: Comparing Values, Behaviors, Institutions, and Organizations Across Nations, Thousand Oaks: Sage.
IADEVITO, Paula, 2014. “Teorías de género y cine: un aporte a los estudios de la representación”, Universitas Humanística, 78(2), pp. 211-237. https://doi.org/10.11144/Javeriana.UH78.tgcu
JEFFORDS, Susan, 1995. “The Curse of Masculinity: Disney’s Beauty and the Beast”, en BELL, Elizabeth, HAAS, Lynda, SELLS Laura. (eds.), From Mouse to Mermaid: The Politics of Film, Gender, and Culture, Bloomington: Indiana University Press, pp. 161-172.
KIMMEL, Michael, 2012. Manhood in America: A Cultural History, Nueva York: Oxford University Press.
MACALUSO, Michael, 2018. “Postfeminis Masculinity: The New Disney Norm?”, Revista Social Sciences, 11(7), pp. 221-231. https://doi.org/10.3390/socsci7110221
MESSNER, Michael, 2007. “The Masculinity of the Governator: Muscle and Compassion in American Politics”, Gender & Society 21, pp. 461-480. https://doi.org/10.1177/0891243207303166
MOI, Toril, 2006. Teoría literaria feminista, Madrid: Cátedra.
MULVEY, Laura, 1975. “Placer visual y cine narrativo” (Trad. Departamento de francés de la Universidad de Wisconsin). Screen 16, 3, pp. 6-18. (1973).
MUNFORD, Rebecca, WATERS, Melanie, 2013. Feminism and Popular Culture: Investigating the Postfeminist Mystique, Londres: I.B. Tauris.
NASH, Mary, 1993. “Identidad cultural de género, discurso de la domesticidad y la definición del trabajo de las mujeres en la España del siglo XIX”, en FRAISSE, Geneviève, PERROT, Michelle (dirs.), Historia de las mujeres en Occidente, Vol. 4, Madrid: Taurus, pp. 585-598.
ORENSTEIN, Ruth, 2006. “Measuring executive coaching efficacy? The answer was right here all the time”, Consulting Psychology Journal: Practice and Research, 58(2), 106-116 (https://doi.org/10.1037/1065-9293.58.2.106 [acceso: noviembre, 2022]).
PORTO, Leticia, 2010. “Socialización de la infancia en películas de Disney/Pixar y Dreamworks/Pdi: Análisis de modelos sociales en la animación”, Prisma Social: revista de investigación social, 4, pp. 1-20.
RUMENS, Nick, 2017. “Postfeminism, men, masculinities and work: A research agenda for gender and Organization studies scholars”, Gender, Work and Organization, 24, pp. 245-59. https://doi.org/10.1111/gwao.12138
SÁNCHEZ-LABELLA MARTÍN, Inmaculada, 2016. “¿Cómo abordar la construcción de los personajes creados para ficción? Una herramienta para el análisis desde una perspectiva narrativa y de género”, Comunicación, Periodismo y Género. Una mirada desde Iberoamérica 1(35), pp. 277-303.
SCOTT, Joan, 1996. “El género: una categoría útil para el análisis histórico”, en LAMAS, Marta (ed.), El género: la construcción cultural de la diferencia sexual, México: Universidad Nacional Autónoma de México, pp. 265-302.
TASKER, Yvonne, 2008. “Practically perfect people: Postfeminism, masculinity and male parenting in contemporary cinema”, en POMERANCE, Murray (ed.), A Family Affair: Cinema Calls Home, Londres: Wallflower.
TASKER, Yvonne y NEGRA, Diane, 2007. “Feminist politics and postfeminist culture”, en TASKER, Yvonne (ed.), Interrogating Postfeminism: Gender and the Politics of Popular Culture, Durham: Duke University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctv1210217
WARD, Annalee, 2002. Mouse mortality: The rhetoric of Disney animated film, Tesis doctoral, Universidad de Texas. https://doi.org/10.7560/791527
VAZ, Mark Cotta, 2015. The Art of The Incredibles, San Francisco: Chronicle Books.
WOODEN, Shannon, GILLAM Ken, 2014. Pixar’s Boy Stories: Masculinity in a Postmodern Age, Lanham: Rowman & Littlefield.
ZIPPES, Jack, 1995. “Breaking the Disney Spell”, en BELL, Elizabeth, HAAS, Lynda, SELLS, Laura (eds.), From Mouse to Mermaid: The Politics of Film, Gender and Culture, Indiana: Indiana University Press, pp. 21-42.
ZURIAN, Francisco Antonio, 2011. “Héroes, machos o, simplemente, hombres: una mirada a la representación audiovisual de las (nuevas) masculinidades”, Secuencias. Revista de Historia del Cine (2), 34, pp. 32-53.
[-]