Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author | Bracho, Gabriela | es_ES |
dc.contributor.author | Pedrosa, Ana M. | es_ES |
dc.contributor.author | Klyatskina, Elizaveta | es_ES |
dc.contributor.author | Maheut, Julien | es_ES |
dc.contributor.author | Bernal-Perez, Soledad | es_ES |
dc.contributor.author | Giner-Navarro, Juan | es_ES |
dc.date.accessioned | 2023-04-25T07:21:37Z | |
dc.date.available | 2023-04-25T07:21:37Z | |
dc.date.issued | 2023-04-04 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10251/192923 | |
dc.description.abstract | [EN] Universities play a key role in transforming society, which necessarily leads them to promote the Sustainable Development Goals (SDG) laid down in the UN s 2030 Agenda. The Escuela Técnica Superior de Ingeniería Industrial (ETSII) of the Universitat Politècnica de València (UPV) is working on a project to design and develop strategies and interventions to include the SDGs in their degree courses. For this, the present paper proposes a map of the industrial subjects in both the BSc in Engineering in Industrial Technologies and the MSc in Industrial Engineering to determine how far the SDGs have been incorporated into these courses. An exhaustive review of the syllabus of the related subjects was carried out, together with a diagnosis of the current status of the SDG concepts so far included. The subsequent analysis of the data identified the possibilities of each subject to develop a sense of responsibility for educating students in the SDGs. | es_ES |
dc.description.sponsorship | This research was funded by the Vice-rectorate for Studies, Quality and Accreditation of the Universitat Politècnica de València (UPV) through the project: “Innovación y mejora educativa aplicada a los Objetivos de Desarrollo Sostenible en la ETSII” (PIME/21-22/281). Grant PID2020-114781RA-I00 funded by MCIN | es_ES |
dc.language | Inglés | es_ES |
dc.publisher | Universitat Politècnica de València | es_ES |
dc.relation.ispartof | Multidisciplinary Journal for Education, Social and Technological Sciences | es_ES |
dc.rights | Reconocimiento - No comercial - Compartir igual (by-nc-sa) | es_ES |
dc.subject | University | es_ES |
dc.subject | Industrial engineering | es_ES |
dc.subject | SGD | es_ES |
dc.subject | Educational innovation | es_ES |
dc.title | Analysis of the integration of Sustainable Development Goals in the Industrial Engineering Degree | es_ES |
dc.type | Artículo | es_ES |
dc.identifier.doi | 10.4995/muse.2023.18898 | |
dc.relation.projectID | info:eu-repo/grantAgreement/UPV//PIME%2F21-22%2F281 | es_ES |
dc.relation.projectID | info:eu-repo/grantAgreement/AEI/Plan Estatal de Investigación Científica y Técnica y de Innovación 2017-2020/PID2020-114781RA-I00/ES/DESARROLLO DE HERRAMIENTAS ANALITICAS PARA LA CARACTERIZACION DE LA SOSTENIBILIDAD DE SISTEMAS HIDRAULICOS MEDIANTE INDICADORES QUE DEFINAN OBJETOS DE DESARRROLLO SOSTENIBLE / | es_ES |
dc.rights.accessRights | Abierto | es_ES |
dc.contributor.affiliation | Universitat Politècnica de València. Departamento de Ingeniería Mecánica y de Materiales - Departament d'Enginyeria Mecànica i de Materials | es_ES |
dc.contributor.affiliation | Universitat Politècnica de València. Escuela Técnica Superior de Ingeniería del Diseño - Escola Tècnica Superior d'Enginyeria del Disseny | es_ES |
dc.contributor.affiliation | Universitat Politècnica de València. Departamento de Ingeniería Eléctrica - Departament d'Enginyeria Elèctrica | es_ES |
dc.contributor.affiliation | Universitat Politècnica de València. Escuela Técnica Superior de Ingenieros Industriales - Escola Tècnica Superior d'Enginyers Industrials | es_ES |
dc.contributor.affiliation | Universitat Politècnica de València. Instituto Universitario CMT-Motores Térmicos - Institut Universitari CMT-Motors Tèrmics | es_ES |
dc.contributor.affiliation | Universitat Politècnica de València. Departamento de Organización de Empresas - Departament d'Organització d'Empreses | es_ES |
dc.contributor.affiliation | Universitat Politècnica de València. Departamento de Máquinas y Motores Térmicos - Departament de Màquines i Motors Tèrmics | es_ES |
dc.description.bibliographicCitation | Bracho, G.; Pedrosa, AM.; Klyatskina, E.; Maheut, J.; Bernal-Perez, S.; Giner-Navarro, J. (2023). Analysis of the integration of Sustainable Development Goals in the Industrial Engineering Degree. Multidisciplinary Journal for Education, Social and Technological Sciences. 10(1):1-22. https://doi.org/10.4995/muse.2023.18898 | es_ES |
dc.description.accrualMethod | OJS | es_ES |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.4995/muse.2023.18898 | es_ES |
dc.description.upvformatpinicio | 1 | es_ES |
dc.description.upvformatpfin | 22 | es_ES |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es_ES |
dc.description.volume | 10 | es_ES |
dc.description.issue | 1 | es_ES |
dc.identifier.eissn | 2341-2593 | |
dc.relation.pasarela | OJS\18898 | es_ES |
dc.contributor.funder | Universitat Politècnica de València | es_ES |
dc.contributor.funder | Agencia Estatal de Investigación | es_ES |
dc.description.references | ETSII. (2020). Plan Estratégico ETSII 2021-2025. Escuela Técnica Superior de Ingenieros Industriales (ETSII). Universitat Politècnica de València. Valencia. Spain. https://www.etsii.upv.es/presentacion/documentos/Plan_estrategico_21-25.pdf | es_ES |
dc.description.references | ETSII. (2022). Titulaciones. Escuela Técnica Superior de Ingenieros Industriales (ETSII). Universitat Politècnica de València. Valencia. Spain. https://www.etsii.upv.es/docencia/titulaciones-es.php. | es_ES |
dc.description.references | Halili, S.H., Sulaiman, S. (2021). Students' perception to integrate education 4.0 in Science program. Multidisciplinary Journal for Education, Social and Technological Sciences, 8(1), 45-57. https://doi.org/10.4995/muse.2021.14768 | es_ES |
dc.description.references | Llopis-Albert, C., Rubio, F., Zeng, S., Grima-Olmedo, J, Grima-Olmedo, C. (2022). The Sustainable Development Goals (SDGs) applied to Mechanical Engineering. Multidisciplinary Journal for Education, Social and Technological Sciences, 9(1), 59-70. https://doi.org/10.4995/muse.2022.17269 | es_ES |
dc.description.references | Ramirez, M., Romero, O., Schot, J., Arroyave, F. (2019). Mobilizing the Transformative Power of the Research System for Achieving the Sustainable Development Goals. SWPS 2019-25. https://doi.org/10.2139/ssrn.3497623 | es_ES |
dc.description.references | Ramirez-Mendoza, R.A., Morales-Menendez, R., Melchor-Martinez, E.M., Iqbal, H., Parra-Arroyo, L., Vargas-Martínez, A., Parra-Saldivar, R. (2020). Incorporating the sustainable development goals in engineering education. International Journal on Interactive Design and manufacturing, 14, 739-745. https://doi.org/10.1007/s12008-020-00661-0 | es_ES |
dc.description.references | SDSN. (2020). Accelerating Education for the SDGs in Universities: A guide for universities, colleges, and tertiary and higher education institutions. Sustainable Development Solutions Network (SDSN). New York. USA. https://resources.unsdsn.org/accelerating-education-for-the-sdgs-in-universities-a-guide-for-universities-colleges-and-tertiary-and-higher-education-institutions | es_ES |
dc.description.references | United Nations (2015), Transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development. (Retrieved on March 1st 2022 from www.refworld.org/docid/57b6e3e44.html). | es_ES |
dc.description.references | UPM. (2019). Sostenibilidad en los Estudios Oficiales de la UPM 2019. Vicerrectorado de Calidad y Eficiencia, Universidad Politécnica de Madrid (UPM). Madrid. Spain. https://sostenibilidad.upm.es/wp-content/uploads/sites/759/2020/06/V3-Informe-Docencia-ODS-UPM-2019.pdf | es_ES |
dc.description.references | UPM. (2020). Sostenibilidad en los Estudios Oficiales de la UPM 2020. Vicerrectorado de Calidad y Eficiencia, Universidad Politécnica de Madrid (UPM). Madrid. Spain. https://sostenibilidad.upm.es/wp-content/uploads/sites/759/2021/03/Sostenibilidad-estudios-oficiales-UPM-2020.pdf | es_ES |
dc.description.references | UPV. (2014). Plan Estratégico UPV (2015-2020). Universitat Politècnica de València (UPV). https://www.upv.es/noticias-upv/documentos/plan_estrategico_upv2020.pdf | es_ES |
dc.description.references | UPV-EHU. (2022). EHU agenda 2030 for sustainable development. Universidad del País Vasco (UPV-EHU). País Vasco. Spain. https://www.ehu.eus/es/web/iraunkortasuna/ehuagenda-2030 | es_ES |
dc.description.references | UV. (2019). La Universidad de Valencia como motor de transformación social a través de los ODS. Vicerrectorat d'Igualtat, Diversitat i Sostenibilitat. Universitat de València (UV). Valencia. Spain. https://www.uv.es/uvsostenible/PROYECTOODS.pdf | es_ES |