Arredondo Quijada, R., & Vizcaíno Martínez, D. (2020). Fracaso escolar y abandono educativo temprano. Las escuelas de segunda oportunidad como alternativa. RUMBOS TS Un Espacio Crítico para la Reflexión en Ciencias Sociales, 23, 63-79. https://doi.org/10.51188/rrts.num23.423
Bitsakos, N. (2021). An evaluation of Second Chance Schools in Greece: A national survey of educators' perceptions. Journal of Pedagogical Research, 5(2), 61-71. https://doi.org/10.33902/JPR.2021269316
Espinoza, Ó., Gonzalez, L., & McGinn, N. (2022). Second chance schools: background, training and current instructional practices of teachers. International Journal of Comparative Education and Development, 24(1), 37-53. https://doi.org/10.1108/IJCED-04-2021-0037
[+]
Arredondo Quijada, R., & Vizcaíno Martínez, D. (2020). Fracaso escolar y abandono educativo temprano. Las escuelas de segunda oportunidad como alternativa. RUMBOS TS Un Espacio Crítico para la Reflexión en Ciencias Sociales, 23, 63-79. https://doi.org/10.51188/rrts.num23.423
Bitsakos, N. (2021). An evaluation of Second Chance Schools in Greece: A national survey of educators' perceptions. Journal of Pedagogical Research, 5(2), 61-71. https://doi.org/10.33902/JPR.2021269316
Espinoza, Ó., Gonzalez, L., & McGinn, N. (2022). Second chance schools: background, training and current instructional practices of teachers. International Journal of Comparative Education and Development, 24(1), 37-53. https://doi.org/10.1108/IJCED-04-2021-0037
European Commission. (2001). Directorate-General for Education, Youth, Sport and Culture, Second chance schools - The results of a European pilot project - Report, Publications Office, 2001.
Fernández, C.C., Cortés, C.M.A., Faraco, J.C.G., & Marchena, J.A.M. (2016). Al borde del precipicio: las Escuelas de Segunda Oportunidad, promotoras de inserción social y educativa. IJERI: International journal of Educational Research and innovation, 6, 95-109. Retrieved September 2023 from https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/1848
González-Faraco, J.C., Luzón-Trujillo, A., & Corchuelo-Fernández, C. (2019). Initial vocational education and training in a second chance school in Andalusia (Spain): A case study. Australian Educational Researcher, 46(5), 827-842. https://doi.org/10.1007/s13384-019-00304-8
Gutiérrez, S., & Prieto, B. (2020). Sentimientos confrontados frente a la escuela y un detonante para enfrentar una segunda oportunidad. En J. L. San Fabián (coord.) Jóvenes resilientes en contextos socioeducativos adversos, 18, 141-160. ISBN: 9788418058776
Kiprianos, P., & Mpourgos, I. (2022). Back to school: From dropout to Second Chance Schools. Journal of Adult and Continuing Education, 28(1), 27-48. https://doi.org/10.1177/1477971420979725
Marhuenda, F. (2006). Presentación. La formación para el empleo de jóvenes sin graduado: educación, capacitación y socialización para la integración social. Revista de Educación, 341, 15-34.
Martínez, I., Córdoba, A., Gabaldón, D., García, R., García-Rubio, J., Jiménez, A., Marhuenda, F., Molpeceres, M.A., Olmeda, E., & Zacarés, J.J. (2021). La formación en las Escuelas de Segunda oportunidad (E2O) acreditadas en España: perfil, trayectoria y condiciones de éxito.
Meo, A., & Tarabini, A. (2020). Teachers' identities in second chance schools: A comparative analysis of Buenos Aires and Barcelona. Teaching and Teacher Education, 88, 102963. https://doi.org/10.1016/j.tate.2019.102963
Ministerio de Educación y Formación Profesional (2022). Ficha metodológica abandono escolar. Retrieved September 2023 from https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2017/06/Ficha-Metodologica-Abandono-Escolar.pdf
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (2016). Panorama de la Sociedad 2016. Un primer plano sobre los jóvenes. Retrieved September 2023 from https://www.oecd.org/spain/sag2016-spain.pdf
Paniagua, A. (2022). Programes de segona oportunitat. Què funciona per millorar el retorn educatiu i les transicions al treball de les persones joves? Col.lecció Què funciona en educació. Evidències per a la millora educativa. Fundació Bofill.
Rodríguez-Martínez, C., & Blanco García, N. (2015). Diferencias de género, abandono escolar y continuidad en los estudios. Revista Iberoamericana de Educación, 68, 59-78. https://doi.org/10.35362/rie680200
Soto, B. (2022). Revisión crítica de la historia y desarrollo de la educación alternativa y las escuelas de segunda oportunidad. Revista de humanidades, 45, 171-196.
Tárraga-Mínguez, R., Chisvert-Tarazona, M. J., García-Rubio, J., & Ros-Garrido, A. (2022). Escuelas de segunda oportunidad: una propuesta curricular dirigida al retorno educativo y la inserción profesional. Aula abierta, 51(3), 265-274. https://doi.org/10.17811/rifie.51.3.2022.265-274
Villardón-Gallego, L., Flores-Moncada, L., Yáñez-Marquina, L., & García-Montero, R. (2020). Best practices in the development of transversal Competences among youths in vulnerable situations. Education Sciences, 10(9), 230. https://doi.org/10.3390/educsci10090230
Zervoudakis, K., Mastrothanasis, K., Tsafarakis, S., Krassadaki, E., & Kyriakidis, A. (2023). Evaluating principals' satisfaction with selection processes in Second Chance Schools: A multicriteria approach. Journal of the Knowledge Economy. https://doi.org/10.1007/s13132-023-01392-9
[-]