Resumen:
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[EN] The objective of this study is to analyze from a descriptive point of view the competences considered by
higher Education graduates as strengths or weaknesses in their studies. This objective arises from the
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[EN] The objective of this study is to analyze from a descriptive point of view the competences considered by
higher Education graduates as strengths or weaknesses in their studies. This objective arises from the
growing importance that competences have acquired during the preceding years due to the adaptation
process of university degrees to the European Higher Education Area. With this aim in mind some
specific results, based on a sample of 5,474 Spanish university graduates and thirteen study programs,
are described. Data were obtained from the research project REFLEX «The Flexible Professional in the
Knowledge Society: New Demands on Higher Education in Europe». Universities from fourteen
European countries and Japan participated in the project, and one of the aims was the analysis of
competencies in Higher Education. Results describe how graduates point out to competences related
to traditional teaching methods as strengths of their studies, such as knowledge of the field of study,
ability to analyze and learn and teamwork, whereas competences related to information and
communication technology, and also leadership and ability to speak foreign languages, are revealed as
weaknesses of university studies. Besides, several peculiarities have been identified according to the
following fields of study: Humanities, Sciences, Engineering, Architecture and Economy and finally Fine
Arts.
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[ES] El objetivo del trabajo es el análisis exploratorio descriptivo de las competencias que los titulados
universitarios consideran puntos fuertes o débiles en sus estudios. Este objetivo se plantea a raíz de la
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[ES] El objetivo del trabajo es el análisis exploratorio descriptivo de las competencias que los titulados
universitarios consideran puntos fuertes o débiles en sus estudios. Este objetivo se plantea a raíz de la
creciente importancia que las competencias han cobrado en los últimos años debido al proceso de
adaptación de las titulaciones universitarias al Espacio Europeo de Educación Superior. Para ello se
describen los resultados obtenidos en base a una muestra de 5.474 graduados universitarios españoles y
trece titulaciones universitarias. Dichos datos proceden del proyecto de investigación REFLEX «El
Profesional Flexible en la Sociedad del Conocimiento: Nuevas exigencias en la Educación Superior en
Europa» en el que participaron universidades de catorce países europeos y Japón, entre cuyos objetivos
se encontraba el estudio de las competencias en el ámbito universitario. Los resultados muestran que
los graduados universitarios señalan como puntos fuertes de sus estudios las competencias relacionadas
con las metodologías docentes tradicionales como los conocimientos, la capacidad de análisis y
aprendizaje o el trabajo en equipo. Por el contrario, las competencias relacionadas con la gestión de las
tecnologías de la información y las comunicaciones así como las habilidades de liderazgo y comunicación
en idiomas extranjeros se revelan como puntos débiles de los estudios universitarios. Asimismo se han
identificado determinadas particularidades de la formación en competencias en función de las
siguientes áreas de estudio: Humanidades, Ciencias, Ingeniería, Arquitectura y Economía y finalmente
Bellas Artes.
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