The new High-speed rail lines represent a considerable improvement in communication between cities but
their operation can generate problems. Building new High-speed rail lines require vibrational studies to
evaluate ...[+]
The new High-speed rail lines represent a considerable improvement in communication between cities but
their operation can generate problems. Building new High-speed rail lines require vibrational studies to
evaluate and, if necessary, to prevent vibrations caused by rail traffic in nearby buildings. A transit high-speed
train generates vibrations that are transmitted through the rail-sleeper-ballast system and spread through the
ground, therefore may disturb people living in building near the tracks.
The aim of the work is to develop a comprehensive predictive study of vibrations of a future High-speed rail,
combining data from the model calculation and applying the finite model element and transfer functions,
obtained experimentally both in the field and inside the buildings, or through literature of building response
(traditional methodology). As a result, we obtain the comparison of vibration levels perceived by users to
apply both methodologies reception. Later these results allow designing vibration mitigation measures in the
event of any breach of vibration levels under current regulations.
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Las nuevas Líneas de Alta Velocidad (LAV) suponen una considerable mejora en la comunicación entre
ciudades pero su funcionamiento puede generar inconvenientes. La construcción de nuevas LAV requieren
estudios vibratorios ...[+]
Las nuevas Líneas de Alta Velocidad (LAV) suponen una considerable mejora en la comunicación entre
ciudades pero su funcionamiento puede generar inconvenientes. La construcción de nuevas LAV requieren
estudios vibratorios para evaluar y, si fuera necesario, prevenir vibraciones producidas por el tráfico
ferroviario en las edificaciones cercanas. El tránsito de trenes de Alta Velocidad genera vibraciones que se
transmiten a través del sistema raíl-traviesa-balasto y se propagan a través del suelo, pudiendo llegar a
ocasionar molestias a las personas que ocupan edificaciones cercanas a las vías.
El objetivo del trabajo de fin de máster es elaborar un completo estudio predictivo de vibraciones de una
futura LAV, combinando los datos obtenidos del modelo de cálculo de elementos finitos y aplicando las
funciones de transferencia obtenidas experimentalmente tanto en el terreno como en el interior de las
edificaciones, o bien mediante tablas bibliográficas en recepción (metodología tradicional para evaluar la
influencia de la edificación). Como resultado, obtendremos la comparativa de los niveles de vibración que
perciben los usuarios al aplicar ambas metodologías en recepción. Posteriormente estos resultados permitirán
diseñar sistemas de aislamiento de vibraciones en el caso de existir incumplimientos de los niveles de
vibración según la normativa vigente.
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