Resumen:
|
[EN] This paper aims at knowing students
profile, analyzing the training, personal
and professional prospects of students in
Degree in Industrial Design and Product
Development Engineering at the University
of Zaragoza. ...[+]
[EN] This paper aims at knowing students
profile, analyzing the training, personal
and professional prospects of students in
Degree in Industrial Design and Product
Development Engineering at the University
of Zaragoza. It is a fairly new degree, within
the branch of Engineering, pioneer in the
introduction of Grades, and that currently
counts with a high degree of access
applications by students.
Given the current situation of social change
and educational framework, we want to
know what the goals of students are and
to what extent they are fulfilled; what perception students have regarding the
acquisition of the developed competences
and the competences required by
companies; which abilities are necessary
for their teachers and in which degree
they are present and, eventually, what are
the future professional prospects for the
students in an uncertain environment.
For this purpose, a survey, based on a
number of questions, has been conducted
including a representative sample of 242
students in all the years of the Grade.
The results have been structured into
three sections that analyze the basic
characteristics of students, whose career
choice is vocational; perception of the
development of the competences within
which the ability to generate new ideas
and the ability to work under pressure
are highlighted, and career prospects. The
study shows that the professional future is
highlighted within the training prospects
of students, who perceive that the level of
competences required in the Grade match
the demands of the companies.
[-]
[ES] Este trabajo tiene por objeto analizar las expectativas personales, formativas y profesionales que se plantean los estudiantes del Grado en Ingeniería en Diseño Industrial y Desarrollo de Producto. Se trata de una ...[+]
[ES] Este trabajo tiene por objeto analizar las expectativas personales, formativas y profesionales que se plantean los estudiantes del Grado en Ingeniería en Diseño Industrial y Desarrollo de Producto. Se trata de una titulación relativamente joven dentro de la rama de la Ingeniería, precursora en la introducción de los Grados, y que cuenta actualmente con una elevada tasa de solicitud de acceso por parte de los estudiantes.Dada la actual situación de cambio social, se pretende conocer cuáles son los objetivos que tienen los estudiantes y en qué medida se cumplen; qué percepción tienen sobre la adquisición de competencias desarrolladas a lo largo del Grado y las demandadas por las empresas; qué capacidades creen que son necesarias en sus profesores y en qué nivel son logradas, y finalmente, cuáles son sus expectativas de futuro profesional en un contexto de incertidumbre.Para ello, se ha realizado una encuesta que incluye una muestra representativa de estudiantes de todos los cursos del Grado. Los resultados se han estructurado en tres bloques que analizan las características básicas de los estudiantes, el desarrollo competencial y las expectativas profesionales. El estudio realizado pone de manifiesto que el futuro profesional marca las expectativas formativas de los estudiantes, los cuáles perciben que el nivel de exigencia del desarrollo competencial en el Grado se aproxima con el demandado por las empresas
[-]
|