Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author | Serrano Tierz, A. | es_ES |
dc.contributor.author | Biedermann, A. M. | es_ES |
dc.contributor.author | Santolaya Sáenz, J.L. | es_ES |
dc.date.accessioned | 2016-09-29T10:59:22Z | |
dc.date.available | 2016-09-29T10:59:22Z | |
dc.date.issued | 2016-06-30 | |
dc.identifier.issn | 1887-4592 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10251/70644 | |
dc.description.abstract | [EN] This paper aims at knowing students profile, analyzing the training, personal and professional prospects of students in Degree in Industrial Design and Product Development Engineering at the University of Zaragoza. It is a fairly new degree, within the branch of Engineering, pioneer in the introduction of Grades, and that currently counts with a high degree of access applications by students. Given the current situation of social change and educational framework, we want to know what the goals of students are and to what extent they are fulfilled; what perception students have regarding the acquisition of the developed competences and the competences required by companies; which abilities are necessary for their teachers and in which degree they are present and, eventually, what are the future professional prospects for the students in an uncertain environment. For this purpose, a survey, based on a number of questions, has been conducted including a representative sample of 242 students in all the years of the Grade. The results have been structured into three sections that analyze the basic characteristics of students, whose career choice is vocational; perception of the development of the competences within which the ability to generate new ideas and the ability to work under pressure are highlighted, and career prospects. The study shows that the professional future is highlighted within the training prospects of students, who perceive that the level of competences required in the Grade match the demands of the companies. | es_ES |
dc.description.abstract | [ES] Este trabajo tiene por objeto analizar las expectativas personales, formativas y profesionales que se plantean los estudiantes del Grado en Ingeniería en Diseño Industrial y Desarrollo de Producto. Se trata de una titulación relativamente joven dentro de la rama de la Ingeniería, precursora en la introducción de los Grados, y que cuenta actualmente con una elevada tasa de solicitud de acceso por parte de los estudiantes.Dada la actual situación de cambio social, se pretende conocer cuáles son los objetivos que tienen los estudiantes y en qué medida se cumplen; qué percepción tienen sobre la adquisición de competencias desarrolladas a lo largo del Grado y las demandadas por las empresas; qué capacidades creen que son necesarias en sus profesores y en qué nivel son logradas, y finalmente, cuáles son sus expectativas de futuro profesional en un contexto de incertidumbre.Para ello, se ha realizado una encuesta que incluye una muestra representativa de estudiantes de todos los cursos del Grado. Los resultados se han estructurado en tres bloques que analizan las características básicas de los estudiantes, el desarrollo competencial y las expectativas profesionales. El estudio realizado pone de manifiesto que el futuro profesional marca las expectativas formativas de los estudiantes, los cuáles perciben que el nivel de exigencia del desarrollo competencial en el Grado se aproxima con el demandado por las empresas | es_ES |
dc.language | Español | es_ES |
dc.language | Inglés | es_ES |
dc.publisher | Universitat Politècnica de València | |
dc.relation.ispartof | REDU. Revista de Docencia Universitaria | |
dc.rights | Reconocimiento - No comercial - Sin obra derivada (by-nc-nd) | es_ES |
dc.subject | Student | es_ES |
dc.subject | Engineering | es_ES |
dc.subject | Competences | es_ES |
dc.subject | Objectives | es_ES |
dc.subject | Professional prospects | es_ES |
dc.subject | Teacher characteristics. | es_ES |
dc.subject | Estudiante | es_ES |
dc.subject | Competencia profesional | es_ES |
dc.subject | Expectativa profesional | es_ES |
dc.subject | Rasgos del profesor | es_ES |
dc.title | Perfil, objetivos, competencias y expectativas de futuro profesional de los estudiantes del Grado en Ingeniería en Diseño Industrial y Desarrollo de Producto de la Universidad de Zaragoza | es_ES |
dc.title.alternative | Profile, objectives, competences and future professional prospects of the students of the Degree in Industrial Design and Product Development Engineering at the University of Zaragoza | es_ES |
dc.type | Artículo | es_ES |
dc.date.updated | 2016-09-20T13:20:19Z | |
dc.identifier.doi | 10.4995/redu.2016.5908 | |
dc.rights.accessRights | Abierto | es_ES |
dc.description.bibliographicCitation | Serrano Tierz, A.; Biedermann, AM.; Santolaya Sáenz, J. (2016). Perfil, objetivos, competencias y expectativas de futuro profesional de los estudiantes del Grado en Ingeniería en Diseño Industrial y Desarrollo de Producto de la Universidad de Zaragoza. REDU. Revista de Docencia Universitaria. 14(1):69-98. https://doi.org/10.4995/redu.2016.5908 | es_ES |
dc.description.accrualMethod | SWORD | es_ES |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.4995/redu.2016.5908 | es_ES |
dc.description.upvformatpinicio | 69 | es_ES |
dc.description.upvformatpfin | 98 | es_ES |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es_ES |
dc.description.volume | 14 | |
dc.description.issue | 1 |