[EN] This Masters dissertation analyses the Social Video processes that Guatemalan indigenous association CEKUXÉ boosts in order to increase participation amongst youth. From an interpretationist approach, they use qualitative ...[+]
[EN] This Masters dissertation analyses the Social Video processes that Guatemalan indigenous association CEKUXÉ boosts in order to increase participation amongst youth. From an interpretationist approach, they use qualitative techniques (participant observation, interviews and audiovisual product analysis) to analyze the process. This analysis is understood within the frame of Communication for Development, participation theories and power relationships. As a conclusion, Social Video is indeed valid for youth participation processes, as far as the digital breach is franchised and audiovisual-wise capacitation is provided. Recommendations for CEKUXÉ are also useful for other development agents: it is necessary to adapt Participatory Video to the context and it is advisable to accompany it with other participation processes that take youth into account.
[-]
[ES] Este trabajo de fin de máster analiza los procesos de Vídeo Social que la asociación indígena guatemalteca CEKUXÉ impulsa para incrementar la participación de sus jóvenes. Desde un enfoque interpretativista, se ...[+]
[ES] Este trabajo de fin de máster analiza los procesos de Vídeo Social que la asociación indígena guatemalteca CEKUXÉ impulsa para incrementar la participación de sus jóvenes. Desde un enfoque interpretativista, se utilizan técnicas cualitativas (observación participante, entrevistas y análisis de productos audiovisuales) para analizar el proceso. Este análisis se entiende dentro del marco de la Comunicación para el Desarrollo, las teorías participativas y las relaciones de poder. Se concluye que el Vídeo Social sí es válido para los procesos participativos juveniles, siempre que se salve la brecha digital y se proporcione capacitación en materia audiovisual. Las recomendaciones para la asociación CEKUXÉ también resultan útiles para otros actores del desarrollo: es necesario adaptar el Vídeo Participativo al contexto y conviene que sea acompañado por otros procesos de participación que incorporen a la juventud.
[-]
|