Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author | Zelaieta Anta, Edu | es_ES |
dc.contributor.author | Alvarez Uria, Amaia | es_ES |
dc.contributor.author | Vizcarra Morales, Mariate | es_ES |
dc.date.accessioned | 2017-05-02T06:43:50Z | |
dc.date.available | 2017-05-02T06:43:50Z | |
dc.date.issued | 2016-12-29 | |
dc.identifier.issn | 1133-4770 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10251/80279 | |
dc.description.abstract | [EN] Still, we have few studies carried out with students who are less than three years old, even though it is widely accepted that the evolution of early life, in and out of the school, has a great relevance for proper develop-ment of the person. The aim of this research is to focus on the interactive processes of the first acquisition of language. For this purpose we have analyzed the verbal production of little children attending a theatre play called Lorategian by the Teatro Paraiso Company in a pedagogical environment. The research target is the interaction keys between the play and the infant spectators. In the research process we have taken field notes and we have transcribed the play ́s video recording. The results show clearly that the artistic play has on the one hand a remarkable pedagogical side and in the other hand it also has a linguistic and commu-nicative value. That ́s because it offers to the young spectators a stimulus to practice the language by play-ing, by chatting and through an interactive communication provided by the mentioned play Lorategian | es_ES |
dc.description.abstract | [ES] Todavía, son escasos los estudios con alumnado menor de tres años, aun cuando está ampliamente aceptado que la evolución de los primeros años de vida, dentro y fuera del ámbito escolar, posee una enorme relevancia para un adecuado desarrollo posterior de la persona. Con el fin de arrojar cierta luz sobre los procesos interactivos en el desarrollo inicial del lenguaje, se ha analizado la producción verbal de niñas y niños de un aula de dos años de Vitoria-Gasteiz en un contexto pedagógico-teatral: las representaciones de la obra Lorategian (En el jardín) de la reconocida compañía Teatro Paraíso. El foco de la investigación se centra en las claves de la interacción que surge entre la obra de teatro y el alumnado infantil asistente. Para tal fin, se han tomado notas de campo y se han realizado grabaciones audiovisuales de las representaciones teatrales. En el apartado de resultados, queda de manifiesto que la propuesta artística, además de tener un marcado carácter pedagógico junto con el teatral, también posee un valor lingüístico-comunicativo, en tanto que ofrece a la pequeña infancia un estímulo para poner en práctica el lenguaje mediante el juego, la conversación y la comunicación interactiva. | es_ES |
dc.language | Español | es_ES |
dc.publisher | Universitat Politècnica de València | |
dc.relation.ispartof | Lenguaje y Textos | |
dc.rights | Reconocimiento - No comercial - Sin obra derivada (by-nc-nd) | es_ES |
dc.subject | Comunicación interactiva | es_ES |
dc.subject | Interaccionismo social | es_ES |
dc.subject | Desarrollo del lenguaje | es_ES |
dc.subject | Teatro | es_ES |
dc.subject | Educación de la primera infancia | es_ES |
dc.subject | Interactive communication | es_ES |
dc.subject | Social interactionism | es_ES |
dc.subject | Language development | es_ES |
dc.subject | Theatre | es_ES |
dc.subject | Early childhood education | es_ES |
dc.title | Interacción oral con alumnado de dos años en un contexto pedagógico-teatral | es_ES |
dc.title.alternative | Oral interaction with two years students in a pedagogical-theatrical context | es_ES |
dc.type | Artículo | es_ES |
dc.date.updated | 2017-04-28T12:40:36Z | |
dc.identifier.doi | 10.4995/lyt.2016.6789 | |
dc.rights.accessRights | Abierto | es_ES |
dc.description.bibliographicCitation | Zelaieta Anta, E.; Alvarez Uria, A.; Vizcarra Morales, M. (2016). Interacción oral con alumnado de dos años en un contexto pedagógico-teatral. Lenguaje y Textos. (44):19-29. https://doi.org/10.4995/lyt.2016.6789 | es_ES |
dc.description.accrualMethod | SWORD | es_ES |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.4995/lyt.2016.6789 | es_ES |
dc.description.upvformatpinicio | 19 | es_ES |
dc.description.upvformatpfin | 29 | es_ES |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es_ES |
dc.description.issue | 44 | |
dc.description.references | Acuña, X. y Sentis, F. 2004: Desarrollo pragmático en el habla infantil, Onomázein 10 (2), 33-56. | es_ES |
dc.description.references | Aubert, A., Garcia, C., & Racionero, S. (2009). El aprendizaje dialógico. Cultura y Educación, 21(2), 129-139. doi:10.1174/113564009788345826 | es_ES |
dc.description.references | Austin, J. L. 1982: Cómo hacer cosas con palabras: Palabras y acciones. Barcelona: Paidós. | es_ES |
dc.description.references | Bruner, J. 1986: El habla del ni-o. Aprendiendo a usar el lenguaje. Barcelona: Paidós. | es_ES |
dc.description.references | De Houwer, A. 2009: Bilingual first language acquisition. UK, US, Canada: Multilingual Matters Textbooks. | es_ES |
dc.description.references | Franks, A. 2010: Drama in teaching and learning language and literacy. In D. Wise, R. Andrews y J. Hoffman (eds.). The routledge international handbook of English, language and literacy teaching (pp. 242-253). New York & London: Routledge. | es_ES |
dc.description.references | Gardner, H y Forrester, M. 2010: Analysing Interaction in Childhood. Insights from Conversation analysis. UK: Wiley-Blackwell. | es_ES |
dc.description.references | Myhill, D. 2010: Understanding language development. In D. Wise, R. Andrews, y J. Hoffman, (eds.). The Routledge International Handbook of English, Language and Literacy Teaching. (pp. 216-227). New York & London: Routledge. | es_ES |
dc.description.references | Ninio, A. y Snow, C.E. 1999: The Development of Pragmatics: Learning to use language appropriately in Bathiam T.K. & Richie, W.C. (eds.). Handbook of Language Acquisition. (pp. 347-383). New York: Academic Press. | es_ES |
dc.description.references | Owens, R.E. 2001: Language development. An introduction. USA: Allyn & Bacon. 5ª Ed. | es_ES |
dc.description.references | Tejerina, I. 1994: Dramatización y teatro infantil: dimensiones psicopedagógicas y expresivas. Madrid: Siglo XXI. | es_ES |
dc.description.references | Vigotsky, L. 1995: Pensamiento y lenguaje. Buenos Aires: Paidós. | es_ES |
dc.description.references | Wells, G. 1986: The Meaning Makers: Children learning language and using language to learn. Portsmouth, NH: Heinemann Educational Books. | es_ES |
dc.description.references | Wells, G. 2009: The Meaning makers: Learning to talk and talking to learn (2nd edition). Bristol: Multilingual Matters. | es_ES |