- -

Las competencias transversales en el grado de Pedagogía: diagnóstico y estado de la cuestión

RiuNet: Institutional repository of the Polithecnic University of Valencia

Share/Send to

Cited by

Statistics

Las competencias transversales en el grado de Pedagogía: diagnóstico y estado de la cuestión

Show simple item record

Files in this item

dc.contributor.author Eizagirre, A. es_ES
dc.contributor.author Altuna, J. es_ES
dc.contributor.author Pikabea, I. es_ES
dc.contributor.author Marko, J. I. es_ES
dc.contributor.author Pérez, V. es_ES
dc.date.accessioned 2017-07-13T10:37:13Z
dc.date.available 2017-07-13T10:37:13Z
dc.date.issued 2017-06-29
dc.identifier.issn 1887-4592
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10251/85085
dc.description.abstract [EN] The purpose of this paper is to reflect on the results of an educational innovation project that aims to analyse and organise the transversal competences found in the curricula designed for the Pedagogy degree programme. For this purpose, the situation was assessed by triangulating data from different educational stakeholders. The sample, therefore, was composed of three groups of participants: 1) professional educators who work outside the University of the Basque Country, 2) the Pedagogy degree programme’s teaching staff, and 3) students in the Pedagogy degree programme. Following a thorough contrastive analysis of the information, we concluded that there are transversal competences such as teamwork and oral and written communication that are invariably present in numerous modules. However, there are other transversal competences that are rarely present or receive less attention, as is the case with creativity, digital competence, leadership, and self-directed learning and entrepreneurship. The differences in the amount of attention paid and the weight given to the various competences are a clear call to action: educators must redefine and organise the design of their curricula, along with the assessment of and the work done with transversal competences in the different modules of the Pedagogy degree programme. es_ES
dc.description.abstract [ES] La finalidad de este trabajo es reflejar los resultados obtenidos en la realización de un Proyecto de Innovación Educativa que busca analizar y organizar el diseño curricular de las competencias transversales en el Grado de Pedagogía. Para ello, se realiza un diagnóstico de la situación, triangulando las respuestas y los datos de distintos agentes educativos implicados. En consecuencia, la muestra está compuesta por tres grupos de participantes: 1) pedagogos profesionales que trabajan fuera de la propia Universidad del País Vasco, 2) profesorado del grado de pedagogía y 3) alumnado de pedagogía de la propia Facultad. Después de un análisis en profundidad y un contraste de la información, se concluye que hay unas competencias transversales como el trabajo en equipo, la comunicación oral y escrita, que están permanentemente presentes en numerosas asignaturas de grado. Sin embargo, hay otras competencias transversales con una escasa presencia o con una reducida actividad, es el caso de la creatividad, de la competencia digital, el liderazgo y el aprendizaje autónomo o emprendizaje. Estas diferencias en el trabajo y en el peso de unas y otras competencias, suponen un claro aviso y una llamada de atención, para advertir al profesorado universitario de la necesidad de una redefinición u organización del diseño curricular, así como de la evaluación y el trabajo de las competencias transversales en las asignaturas del grado de pedagogía. es_ES
dc.language Español es_ES
dc.publisher Universitat Politècnica de València
dc.relation.ispartof REDU. Revista de Docencia Universitaria
dc.rights Reconocimiento - No comercial - Sin obra derivada (by-nc-nd) es_ES
dc.subject Competencias transversales es_ES
dc.subject Pedagogía es_ES
dc.subject Diseño curricular es_ES
dc.subject Estudios superiores es_ES
dc.subject Formación universitaria es_ES
dc.subject Innovación educativa es_ES
dc.subject Transversal competence es_ES
dc.subject Pedagogy es_ES
dc.subject Curriculum design es_ES
dc.subject Higher education es_ES
dc.subject University education es_ES
dc.subject Educational innovation es_ES
dc.title Las competencias transversales en el grado de Pedagogía: diagnóstico y estado de la cuestión es_ES
dc.title.alternative Transversal competences in the Pedagogy degree: diagnosis and state of affairs es_ES
dc.type Artículo es_ES
dc.date.updated 2017-07-13T09:14:02Z
dc.identifier.doi 10.4995/redu.2017.6044
dc.rights.accessRights Abierto es_ES
dc.description.bibliographicCitation Eizagirre, A.; Altuna, J.; Pikabea, I.; Marko, JI.; Pérez, V. (2017). Las competencias transversales en el grado de Pedagogía: diagnóstico y estado de la cuestión. REDU. Revista de Docencia Universitaria. 15(1):259-276. doi:10.4995/redu.2017.6044. es_ES
dc.relation.publisherversion https://doi.org/10.4995/redu.2017.6044 es_ES
dc.description.upvformatpinicio 259 es_ES
dc.description.upvformatpfin 276 es_ES
dc.type.version info:eu repo/semantics/publishedVersion es_ES
dc.description.volume 15
dc.description.issue 1


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record