Resumen:
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[EN] Product design methodologies supporting creativity and innovation require tools and
methods that bridge divergent stages of analysis with concurrent stages of synthesis during
conceptual design. The simplified model ...[+]
[EN] Product design methodologies supporting creativity and innovation require tools and
methods that bridge divergent stages of analysis with concurrent stages of synthesis during
conceptual design. The simplified model for conceptual design presented by Hernandis &
Briede (2009) works from a theoretical perspective, allowing designers to model the design
space of a given product by mapping and integrating diverse requirements and conditions.
The resulting reference guide or theoretical map presents a visual, integrated framework
for configuring and characterizing the conceptual design proposal. This is, above all, a
cognitive exercise. It requires a high level of abstraction, which may challenge and
discourge design students who are unable to identity the benefits of the task at hand and
apply it to real-world situations.
This paper presents a case study of the User-centred Design (UCD) Workshop for thirdyear
industrial design students at the Universidad del Bío-Bío. A systematic methodology
for product design and development was implemented in order to guide the process of
design and decision-making during conceptual modelling. Specifically, the sequential
methodology proposed by Hernandis & Briede (2009) was applied. Here, students were
asked to outline the design space on a sheet of paper and then create a three-dimensional
model. This exercise ultimately strengthened students’ ability to analyse and articulate
tensions between the theoretical representation and the physical representation of a
product. This was aided by the time allotted for construction and the task of geometric
modelling. Overall, the activity provided students with a greater understanding of the
relationship between theoretical modelling and its application to design, the geometric
disaggregation of volume, surface area and contour limits, and its application to the
concrete dimensions and parameters of a product. Physical modelling of the design space
may help to encourage and support exploration of alternative approaches to design,
thereby bridging the gap between theoretical product attributes and the final, tangible
product solution. Results confirm that this stage enables the “modelling of the design
space” as well as the development and integration of product attributes and other variables
prior to developing a design proposal
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[ES] Las metodologías de diseño de productos orientadas a potenciar la creatividad hacia la
innovación requieren apoyarse en métodos y herramientas para pasar de la etapa
divergente de análisis a una convergente de ...[+]
[ES] Las metodologías de diseño de productos orientadas a potenciar la creatividad hacia la
innovación requieren apoyarse en métodos y herramientas para pasar de la etapa
divergente de análisis a una convergente de síntesis que se presenta al momento de
abordar el diseño conceptual. El modelo simplificado para abordar el diseño conceptual
planteado por Hernandis & Briede (2009), permite modelar el espacio del diseño del
producto desde una perspectiva teórica , mapeando e integrando los requerimientos y
condicionantes a tener en cuenta en esta etapa de desarrollo y servir como guía de
referencia, a través de un esquema visual integral, que sirve como guía o mapa teórico al
momento de configurar y caracterizar la propuesta de diseño conceptual. Este proceso,
constituye un ejercicio cognitivo, que requiere un alto grado de abstracción que muchas
veces dificulta y desalienta a los estudiantes, ya que no son capaces de alcanzar a
identificar sus ventajas y mas aún conectarlas con la aplicación real.
Como estudio de caso, en el diseño y desarrollo de productos abordado por el Taller de
Diseño Centrado en el Usuario [DCU] de tercer año de la carrera de diseño industrial de
la Universidad del Bío-Bío, se ha implementado la metodología sistémica a modo de guiar
el proceso y la toma de decisiones en el modelado conceptual. Para lograrlo se aplicó la
secuencia metodológica de Hernandis & Briede (2009), con la cual, a la hora de modelar
el espacio de diseño, los alumnos además de esquematizarlo en una lámina, lo han
maquetado tridimensionalmente. Este ejercicio permitió reforzar el proceso de análisis y
evidenciar la tensión entre la representación teórica y la representación física gracias al
tiempo de construcción y a la representación de las cualidades geométricamente. Esto
permitió a los alumnos entender la conexión entre el modelado teórico y su aplicación en el
diseño final, la desagregación geométrica de volumen, superficie y límite de contorno y su
traducción a la dimensión concreta y paramétrica del producto. El modelo físico del
espacio del diseño puede estimular y apoyar la exploración de alternativas como recurso
mediador de los atributos teóricos y su resolución tangible en el plano del producto. Se
constata que incluir esta etapa facilita el “modelado del espacio del diseño” así como la
gestión e integración de variables y atributos del producto antes de generar la propuesta
de diseño.
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