Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author | Duque, Miguel Angel | es_ES |
dc.contributor.author | Proaño, Fernando | es_ES |
dc.contributor.author | Santos, Ramiro | es_ES |
dc.date.accessioned | 2017-07-26T11:55:56Z | |
dc.date.available | 2017-07-26T11:55:56Z | |
dc.date.issued | 2016-10-27 | |
dc.identifier.isbn | 9788490484555 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10251/85790 | |
dc.description.abstract | [EN] The present work had studied and determined various levels of usability and interactivity in haptic interfaces for manipulating 3D applications. It was applied to a Heritage Cultural system composed by Train Station and Steam Locomotive. A physical model and a railroad model were built. The system was operated by high school students. The information gathering was performed by the deductive method, collecting data about preferences, needs, and requirements for developing a 3D virtual environment using 3DSMAX 2011 Trial (3D Modeled Software) and Unity 4.3 Trial (Simulation Software), capable to engage and transmit information relevant to geographical, social and cultural aspects of the central highlands. Subsequently connected to a real model controlled by electronic systems. The inquiry made from high school students shows that 56 % possess ability and willingness for interfaces manipulation. Also, it was found an 80% of criteria for usability acceptance, and interactivity of 84% towards the current applications on mobile devices. As the final evaluation of the application, it was shown that the intervention of haptic interfaces on threedimensional applications connected to tangible environments, increased 95% of the usability and 100% of interactivity. We conclude that combining virtual systems with real ones accelerates learning processes at the secondary education level. It improves retention of information and allows the user to actively participate in virtual environments, converting recreational applications into academic and research tools. | es_ES |
dc.description.abstract | [ES] El presente trabajo estudió y determino diferentes El presente trabajo estudió y determino diferentes niveles de usabilidad e interactividad en interfaces hápticas para manipulación de aplicaciones 3D. Se aplicó a un Patrimonio Cultural que comprende la Estación del tren y una locomotora a vapor, los mismos que fueron representados en una maqueta física y un sistema de trenes eléctricos respectivamente. Este sistema fue operado por estudiantes secundarios. La obtención de información se realizó mediante el método deductivo, recolectando datos sobre necesidades y requerimientos para elaborar un entorno virtual 3D utilizando 3DSMAX 2011 Trial (Software Modelado 3D) y Unity 4.3 Trial (Software Simulación), capaz de vincularse y transmitir información relevante sobre aspectos geográficos, sociales y culturales de la serranía central. Posteriormente conectada a una maqueta real controlada por sistemas electrónicos. La indagación realizada a estudiantes, muestra que el 56% poseen capacidad y disposición de manipulación de interfaces, también se encontró aceptación del 80% en criterios de usabilidad y 84% en interactividad hacia aplicaciones actuales en dispositivos móviles, como evaluación final a la aplicación se demostró que la intervención de interfaces hápticas en aplicaciones tridimensionales conectadas a entornos tangibles, incrementaron la usabilidad al 95% y la interactividad al 100%. Se concluye que combinar sistemas virtuales con reales acelera procesos de aprendizaje a nivel de educación secundaria, mejora la retención de información y permite al usuario participar activamente con entornos virtuales, convirtiendo aplicaciones lúdicas en herramientas académicas e investigativas. | es_ES |
dc.format.extent | 6 | es_ES |
dc.language | Español | es_ES |
dc.publisher | Editorial Universitat Politècnica de València | es_ES |
dc.relation.ispartof | 8th International congress on archaeology, computer graphics, cultural heritage and innovation | es_ES |
dc.rights | Reconocimiento - No comercial - Sin obra derivada (by-nc-nd) | es_ES |
dc.subject | Data acquisition | es_ES |
dc.subject | Photogrammetry | es_ES |
dc.subject | Remote sensing | es_ES |
dc.subject | Documentation | es_ES |
dc.subject | Cultural heritage | es_ES |
dc.subject | Digitisation | es_ES |
dc.subject | 3D modelling | es_ES |
dc.subject | Virtual archaeology | es_ES |
dc.subject | Virtual museums | es_ES |
dc.subject | Virtual exhibitions | es_ES |
dc.subject | Gaming | es_ES |
dc.subject | Collaborative environments | es_ES |
dc.subject | Internet technology | es_ES |
dc.subject | Social media | es_ES |
dc.subject | Architecture | es_ES |
dc.title | SIMULACIÓN 3D CON INTERFACES HÁPTICAS PARA LA RECUPERACION DEL PATRIMONIO CULTURAL DEL TREN EN RIOBAMBA | es_ES |
dc.title.alternative | 3D HAPTIC INTERFACES SIMULATION FOR RECOVERY OF CULTURAL HERITAGE TRAIN IN RIOBAMBA | es_ES |
dc.type | Capítulo de libro | es_ES |
dc.type | Comunicación en congreso | es_ES |
dc.identifier.doi | 10.4995/arqueologica8.2015.3564 | |
dc.rights.accessRights | Abierto | es_ES |
dc.description.bibliographicCitation | Duque, MA.; Proaño, F.; Santos, R. (2016). SIMULACIÓN 3D CON INTERFACES HÁPTICAS PARA LA RECUPERACION DEL PATRIMONIO CULTURAL DEL TREN EN RIOBAMBA. En 8th International congress on archaeology, computer graphics, cultural heritage and innovation. Editorial Universitat Politècnica de València. 191-196. https://doi.org/10.4995/arqueologica8.2015.3564 | es_ES |
dc.description.accrualMethod | OCS | es_ES |
dc.relation.conferencename | ARQUEOLÓGICA 2.0 - 8th International Congress on Archaeology, Computer Graphics, Cultural Heritage and Innovation | es_ES |
dc.relation.conferencedate | September 05-07,2016 | es_ES |
dc.relation.conferenceplace | Valencia, Spain | es_ES |
dc.relation.publisherversion | http://ocs.editorial.upv.es/index.php/arqueologica20/arqueologica8/paper/view/3564 | es_ES |
dc.description.upvformatpinicio | 191 | es_ES |
dc.description.upvformatpfin | 196 | es_ES |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es_ES |
dc.relation.pasarela | OCS\3564 | es_ES |