Resumen:
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[EN] The present work had studied and determined various levels of usability and interactivity in haptic interfaces for
manipulating 3D applications. It was applied to a Heritage Cultural system composed by Train Station ...[+]
[EN] The present work had studied and determined various levels of usability and interactivity in haptic interfaces for
manipulating 3D applications. It was applied to a Heritage Cultural system composed by Train Station and Steam
Locomotive. A physical model and a railroad model were built. The system was operated by high school students. The
information gathering was performed by the deductive method, collecting data about preferences, needs, and
requirements for developing a 3D virtual environment using 3DSMAX 2011 Trial (3D Modeled Software) and Unity 4.3
Trial (Simulation Software), capable to engage and transmit information relevant to geographical, social and cultural
aspects of the central highlands. Subsequently connected to a real model controlled by electronic systems. The inquiry
made from high school students shows that 56 % possess ability and willingness for interfaces manipulation. Also, it was
found an 80% of criteria for usability acceptance, and interactivity of 84% towards the current applications on mobile
devices. As the final evaluation of the application, it was shown that the intervention of haptic interfaces on threedimensional
applications connected to tangible environments, increased 95% of the usability and 100% of interactivity.
We conclude that combining virtual systems with real ones accelerates learning processes at the secondary education
level. It improves retention of information and allows the user to actively participate in virtual environments, converting
recreational applications into academic and research tools.
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[ES] El presente trabajo estudió y determino diferentes El presente trabajo estudió y determino diferentes niveles de
usabilidad e interactividad en interfaces hápticas para manipulación de aplicaciones 3D. Se aplicó a ...[+]
[ES] El presente trabajo estudió y determino diferentes El presente trabajo estudió y determino diferentes niveles de
usabilidad e interactividad en interfaces hápticas para manipulación de aplicaciones 3D. Se aplicó a un Patrimonio
Cultural que comprende la Estación del tren y una locomotora a vapor, los mismos que fueron representados en una
maqueta física y un sistema de trenes eléctricos respectivamente. Este sistema fue operado por estudiantes
secundarios. La obtención de información se realizó mediante el método deductivo, recolectando datos sobre
necesidades y requerimientos para elaborar un entorno virtual 3D utilizando 3DSMAX 2011 Trial (Software Modelado
3D) y Unity 4.3 Trial (Software Simulación), capaz de vincularse y transmitir información relevante sobre aspectos
geográficos, sociales y culturales de la serranía central. Posteriormente conectada a una maqueta real controlada por
sistemas electrónicos. La indagación realizada a estudiantes, muestra que el 56% poseen capacidad y disposición de
manipulación de interfaces, también se encontró aceptación del 80% en criterios de usabilidad y 84% en interactividad
hacia aplicaciones actuales en dispositivos móviles, como evaluación final a la aplicación se demostró que la
intervención de interfaces hápticas en aplicaciones tridimensionales conectadas a entornos tangibles, incrementaron la
usabilidad al 95% y la interactividad al 100%. Se concluye que combinar sistemas virtuales con reales acelera procesos
de aprendizaje a nivel de educación secundaria, mejora la retención de información y permite al usuario participar
activamente con entornos virtuales, convirtiendo aplicaciones lúdicas en herramientas académicas e investigativas.
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