Resumen:
|
[EN] In this paper I will discuss how realIvirtual dyad has an artistic application in the Transborder(Immigrant(Tool project from the San Diego CaliforniaIUSA collective, Electronic Disturbance Theater. This project ...[+]
[EN] In this paper I will discuss how realIvirtual dyad has an artistic application in the Transborder(Immigrant(Tool project from the San Diego CaliforniaIUSA collective, Electronic Disturbance Theater. This project consists of a GPS mobile phone application that seeks to assist migrants in the AnzaIBorrego desert USA I Mexico border. It assists to locate water reservoirs which have been installed by several humanitarian NGO’s, using a compass interface that indicates the way forward. The app has a series of poemsIinstructions which contain useful data to help survival into the desert. I propose to consider realIvirtual dyad rather than an opposition as a juxtaposition between what is real and what is possible in two ways. The first concerns the manner in which this project aesthetically interrogates the visibility of migrants in the border that is an operator of the real which functions through the mobilization and exclusion of the migrant as a subject to control and backflow monitoring. The second seeks to explain the levels at which the discussion about the possible operates in the artwork. So at the political level we can reflect what may be possible; at the technological level how to do it possible: the desire; and at the aesthetic level we turn back on the impossibility of free transit at the border, to set off an imaginary of access and hospitality.
[-]
[EN] En esta comunicación abordaré la forma en que esta diada real-virtual, tiene una aplicación artística en el proyecto Transborder Immigrant Tool del colectivo de San Diego California-EEUU, Electronic Disturbance Theater, ...[+]
[EN] En esta comunicación abordaré la forma en que esta diada real-virtual, tiene una aplicación artística en el proyecto Transborder Immigrant Tool del colectivo de San Diego California-EEUU, Electronic Disturbance Theater, el cual consiste en una aplicación GPS (Global Positioning System) para teléfono móvil que busca auxiliar a los migrantes en el desierto del Anza-Borrego, frontera EEUU - México. Los ayuda a localizar depósitos de agua, que han sido instalados por diferentes ONG de ayuda humanitaria, mediante una interfaz que les indica, a manera de una brújula, el camino a seguir, y además cuenta con una serie de poemas-instrucciones los cuales contienen datos útiles que ayudan a la supervivencia en el desierto. Propongo considerar la diada real-virtual más que como una oposición, como una yuxtaposición ente lo real y lo posible por dos vías. La primera vía se refiere a la forma en que este proyecto cuestiona estéticamente la visibilidad del migrante en La Frontera, lugar que en su calidad de operador de lo real, excluye y moviliza al migrante como un dato, sujeto al control, al contraflujo y la vigilancia. La segunda busca explicar el cuestionamiento sobre los niveles en los que opera la discusión sobre lo posible en la obra de arte, ya que en el nivel político permite pensar sobre qué tiene que ser posible, en el nivel tecnológico sobre cómo hacerlo posible: el deseo, y el nivel estético nos hace volver sobre la imposibilidad del libre tránsito en la frontera, para oponer un imaginario de acceso y hospitalidad.
[-]
|