Resumen:
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[EN] In the present project for the setting of the new Museo Egizio of Turin the “cultural message” has been charged to make
a few specific 3D computer graphic (CG) movies, and aims to introduce the topics dealt with the ...[+]
[EN] In the present project for the setting of the new Museo Egizio of Turin the “cultural message” has been charged to make
a few specific 3D computer graphic (CG) movies, and aims to introduce the topics dealt with the rooms dedicated to
queen Nefertari, the chapel of the painter Maia and the tomb of Kha, respectively. In these movies, the passivity of
viewing is counteracted with an emotional approach that involves the visitor within an informative path where, despite of
the inactive kind of interaction, the viewer is somehow involved in the events because he or she is emotionally invested
in them. Thanks to this passive and “self-explaining” approach, the visitor will be enabled to understand the relations
between different objects, some of which are not directly visible. Moreover, the visitor will be able to virtually insert the
tombs within their original context and above all will have the possibility to visit them as they appeared at the moment of
their discovery. This has been made possible thanks the use of integrated technologies of representation, able to
enhance the virtualization process to a verisimilar level allowing a hyper-realistic and “participative” vision. The high level
of realism of the virtual reconstruction, the visual effects and the cinematographic representation, with added emotions to
the scientific contents, positively contribute to the “dreamlike displacement” of the visitor between the real and the virtual
dimensions.
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[ES] En este proyecto para la construcción del nuevo Museo Egipcio de Turín el mensaje cultural fue dado a tres películas
específicas en gráficos 3D, destinados a la introducción de los temas tratados en las salas dedicadas ...[+]
[ES] En este proyecto para la construcción del nuevo Museo Egipcio de Turín el mensaje cultural fue dado a tres películas
específicas en gráficos 3D, destinados a la introducción de los temas tratados en las salas dedicadas a la reina
Nefertari, la capilla del pintor Maia y la tumba de Kha. En estas películas, la pasividad de la visión se ve compensado
por un enfoque emocional que implica el visitante en un trayecto de información en el que, a pesar de la falta de
actividad de disfrute, él es en realidad participante, porque emocionalmente involucrado. Gracias a este método, pasivo
y “autoexplicativa” el visitante puede comprender las relaciones entre diferentes objetos, algunos no directamente
visibles, como la momia de Kha y su esposa Merit, a ser posible reconstruir las tumbas en su contexto original, pero
sobre todo la posibilidad de visitar, gracias a las técnicas de la arqueología virtuales, tales contextos como aparecieron
en el momento de su descubrimiento. Todo esto es posible gracias a la utilización de tecnologías integradas para el
estudio y la representación, capaz de llevar el proceso de virtualización a un grado de verosimilitud hiperrealista y
“participativa”. El alto grado de realismo de las reconstrucciones virtuales, efectos visuales y técnicas de representación
cinematográfica, añadiendo emoción al contenido científico, contribuyen positivamente a la “pérdida” del visitante entre
el real y el tamaño dimensión virtual.
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