Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author | Gabellone, Francesco | es_ES |
dc.contributor.author | Ferrari, Ivan | es_ES |
dc.contributor.author | Giuri, Francesco | es_ES |
dc.contributor.author | Chiffi, Maria | es_ES |
dc.date.accessioned | 2018-02-05T10:16:00Z | |
dc.date.available | 2018-02-05T10:16:00Z | |
dc.date.issued | 2016-10-27 | |
dc.identifier.isbn | 9788490484555 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10251/96622 | |
dc.description.abstract | [EN] In the present project for the setting of the new Museo Egizio of Turin the “cultural message” has been charged to make a few specific 3D computer graphic (CG) movies, and aims to introduce the topics dealt with the rooms dedicated to queen Nefertari, the chapel of the painter Maia and the tomb of Kha, respectively. In these movies, the passivity of viewing is counteracted with an emotional approach that involves the visitor within an informative path where, despite of the inactive kind of interaction, the viewer is somehow involved in the events because he or she is emotionally invested in them. Thanks to this passive and “self-explaining” approach, the visitor will be enabled to understand the relations between different objects, some of which are not directly visible. Moreover, the visitor will be able to virtually insert the tombs within their original context and above all will have the possibility to visit them as they appeared at the moment of their discovery. This has been made possible thanks the use of integrated technologies of representation, able to enhance the virtualization process to a verisimilar level allowing a hyper-realistic and “participative” vision. The high level of realism of the virtual reconstruction, the visual effects and the cinematographic representation, with added emotions to the scientific contents, positively contribute to the “dreamlike displacement” of the visitor between the real and the virtual dimensions. | es_ES |
dc.description.abstract | [ES] En este proyecto para la construcción del nuevo Museo Egipcio de Turín el mensaje cultural fue dado a tres películas específicas en gráficos 3D, destinados a la introducción de los temas tratados en las salas dedicadas a la reina Nefertari, la capilla del pintor Maia y la tumba de Kha. En estas películas, la pasividad de la visión se ve compensado por un enfoque emocional que implica el visitante en un trayecto de información en el que, a pesar de la falta de actividad de disfrute, él es en realidad participante, porque emocionalmente involucrado. Gracias a este método, pasivo y “autoexplicativa” el visitante puede comprender las relaciones entre diferentes objetos, algunos no directamente visibles, como la momia de Kha y su esposa Merit, a ser posible reconstruir las tumbas en su contexto original, pero sobre todo la posibilidad de visitar, gracias a las técnicas de la arqueología virtuales, tales contextos como aparecieron en el momento de su descubrimiento. Todo esto es posible gracias a la utilización de tecnologías integradas para el estudio y la representación, capaz de llevar el proceso de virtualización a un grado de verosimilitud hiperrealista y “participativa”. El alto grado de realismo de las reconstrucciones virtuales, efectos visuales y técnicas de representación cinematográfica, añadiendo emoción al contenido científico, contribuyen positivamente a la “pérdida” del visitante entre el real y el tamaño dimensión virtual. | es_ES |
dc.format.extent | 6 | es_ES |
dc.language | Inglés | es_ES |
dc.publisher | Editorial Universitat Politècnica de València | es_ES |
dc.relation.ispartof | 8th International congress on archaeology, computer graphics, cultural heritage and innovation | es_ES |
dc.rights | Reconocimiento - No comercial - Sin obra derivada (by-nc-nd) | es_ES |
dc.subject | Virtual archaeology | es_ES |
dc.subject | Digital archaeology | es_ES |
dc.subject | Museo Egizio | es_ES |
dc.subject | 3D reconstruction | es_ES |
dc.subject | 3D image based | es_ES |
dc.title | SELF-EXPLAINING VIDEOS FOR THE MUSEO EGIZIO IN TURIN | es_ES |
dc.title.alternative | VIDEOS AUTOEXPLICATIVOS PARA EL MUSEO EGIPCIO DE TURÍN | es_ES |
dc.type | Capítulo de libro | es_ES |
dc.type | Comunicación en congreso | es_ES |
dc.identifier.doi | 10.4995/arqueologica8.2016.3550 | |
dc.rights.accessRights | Abierto | es_ES |
dc.description.bibliographicCitation | Gabellone, F.; Ferrari, I.; Giuri, F.; Chiffi, M. (2016). SELF-EXPLAINING VIDEOS FOR THE MUSEO EGIZIO IN TURIN. En 8th International congress on archaeology, computer graphics, cultural heritage and innovation. Editorial Universitat Politècnica de València. 132-137. https://doi.org/10.4995/arqueologica8.2016.3550 | es_ES |
dc.description.accrualMethod | OCS | es_ES |
dc.relation.conferencename | ARQUEOLÓGICA 2.0 - 8th International Congress on Archaeology, Computer Graphics, Cultural Heritage and Innovation | es_ES |
dc.relation.conferencedate | September 05-07,2016 | es_ES |
dc.relation.conferenceplace | Valencia, Spain | es_ES |
dc.relation.publisherversion | http://ocs.editorial.upv.es/index.php/arqueologica20/arqueologica8/paper/view/3550 | es_ES |
dc.description.upvformatpinicio | 132 | es_ES |
dc.description.upvformatpfin | 137 | es_ES |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es_ES |
dc.relation.pasarela | OCS\3550 | es_ES |