Resumen:
|
[EN] This paper analyses a teaching and learning method promoted by the UPV in
these last years: flip education. We start from an experience carried out in
an elective fourth year subject which is part of the Grado en ...[+]
[EN] This paper analyses a teaching and learning method promoted by the UPV in
these last years: flip education. We start from an experience carried out in
an elective fourth year subject which is part of the Grado en Ingeniaría
Informática (Computer Engineering Degree) at the Universitat Politècnica
de València (Polytechnic University of Valencia) during 2013-2014. From
our point of view, flip education offers many benefits since it has proven to be
a very convenient tool to deal with generic competencies as analytical and
critical thinking, analysis and problem solving, teamwork, effective
communication and lifelong learning. In addition, flip education foster a
more meaningful learning. The results of the analysis carried out confirms
that our initial views on the flip education method are, overall, consistent
with students’ opinion.
[-]
[ES] En este trabajo analizamos la metodología conocida como Educación inversa (o “flip education”), impulsada en estos últimos cursos por la UPV, a partir de los datos referentes a una experiencia realizada en una optativa ...[+]
[ES] En este trabajo analizamos la metodología conocida como Educación inversa (o “flip education”), impulsada en estos últimos cursos por la UPV, a partir de los datos referentes a una experiencia realizada en una optativa de cuarto del Grado de Ingeniería Informática de la Universitat Politècnica de València, durante el curso académico 2013-14. Desde nuestro punto de vista, la educación inversa ofrece muchas ventajas, ya que, además de fomentar un aprendizaje más significativo, ha demostrado ser una herramienta adecuada para trabajar con los alumnos competencias transversales como: aplicación y pensamiento crítico, análisis y resolución de problemas, trabajo en equipo, comunicación efectiva y aprendizaje permanente. El estudio de los resultados del análisis llevado a cabo confirma que nuestras opiniones iniciales sobre la metodología coinciden, en líneas generales, con las de los alumnos.
[-]
|