Resumen:
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[EN] The aim of this work was to assess whether the use of innovative methods,
learner-centered, improved the learning approaches of university students.
The study was developed with two students groups of 1st year (N = ...[+]
[EN] The aim of this work was to assess whether the use of innovative methods,
learner-centered, improved the learning approaches of university students.
The study was developed with two students groups of 1st year (N = 112),
from the degree of Pedagogy at the University of Valencia. A preexperimental
pretest-posttest design was used with measures by means of the
R-SPQ-2 questionnaire (Biggs, Kember and Leung, 2001). Both teachers
agreed on the methodology, which included expository teaching, questions,
classroom discussion, classroom practices, case study, cooperative work,
development of a research work and presentation in the classroom, and an
evaluation system that made use of training procedures that returned
feedback to students (two portfolios, assessment of oral presentations,
rubrics, co-evaluation, self-assessment and written tests.). Statistically
significant improvements were found in scores of deep approach to learning,
both in the overall score (deep approach) as in two dimensions scores,
assessed by questionnaire (motives and strategies). No statistically
significant differences were found in scores of surface approach, although
they decreased.
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[ES] Se buscaba valorar si la utilización de métodos innovadores, centrados en el
aprendizaje, mejoraba los enfoques de aprendizaje de los estudiantes universitarios.
El estudio se realizó con dos grupos de estudiantes ...[+]
[ES] Se buscaba valorar si la utilización de métodos innovadores, centrados en el
aprendizaje, mejoraba los enfoques de aprendizaje de los estudiantes universitarios.
El estudio se realizó con dos grupos de estudiantes de 1º curso (N= 112), del grado
de Pedagogía de la Universidad de Valencia. Usamos un diseño preexperimental
pretest-postest utilizando el cuestionario R-SPQ-2 (Biggs, Kember y Leung, 2001).
Los dos profesores consensuaron la metodología, que comportaba enseñanza
expositiva reducida, preguntas, discusión en clase, clases prácticas, estudio de
casos, trabajo cooperativo, elaboración en grupo de un trabajo de investigación
con presentación ante la clase, y un sistema de evaluación con procedimientos
formativos que devolvían feedback a los estudiantes (dos entregas de portafolios,
evaluación de presentaciones orales, rúbricas, coevaluación, autoevaluación del
alumno, y pruebas escritas). Se encontraron mejoras estadísticamente significativas
en las puntuaciones de enfoque profundo de aprendizaje, tanto en la puntuación
global, de enfoque, como en las parciales de las dos dimensiones que evalúa el
cuestionario, motivos y estrategias. No se encontraron diferencias estadísticamente
significativas en las puntuaciones del enfoque superficial, aunque éstas
disminuyeron
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