Resumen:
|
[EN] Adaptation to the European Higher Education area has required the
implementation of new teaching-learning strategies aimed to give more
importance to the students and their involvement in their learning process.
Two ...[+]
[EN] Adaptation to the European Higher Education area has required the
implementation of new teaching-learning strategies aimed to give more
importance to the students and their involvement in their learning process.
Two academic years ago, the implementation of the new plan's degree in
Chemical Engineering presented us the need to design a new elective course
in fourth year: Industrial Safety. The first year traditional methodology based
on magistral lessons and problem resolution was followed with
unsatisfactory results (academic and skills acquired by students). As a result,
the second course was raised a new strategy based on active methodologies
to improve the subject, increase student motivation and involve them in a
more active learning. Contents were selected and structured, some of them
linked with a previous core subject, activities have been designed to
encourage student participation in class, based on observation and analysis
of real situations, as well as law application. This paper shows the
satisfactory results of the evaluation of the new methodology by the students,
regarding contents, activities and learning degree of certain skills acquired
as a result of the course. The main conclusions will be taken as reference in
order to continue Safety learning using active methodologies
[-]
[ES] La adaptación al Espacio Europeo de Educación Superior ha requerido la implementación de estrategias de enseñanza y aprendizaje que den más protagonismo al alumno y a su implicación. Hace dos cursos académicos, como ...[+]
[ES] La adaptación al Espacio Europeo de Educación Superior ha requerido la implementación de estrategias de enseñanza y aprendizaje que den más protagonismo al alumno y a su implicación. Hace dos cursos académicos, como consecuencia del nuevo plan de Grado en Ingeniería Química, nos vimos en la necesidad de diseñar una nueva asignatura de cuarto curso: Seguridad Industrial. El primer curso académico se siguió la metodología tradicional con clases magistrales y resolución de problemas con resultados poco satisfactorios tanto en nivel de los resultados, como habilidades adquiridas. El segundo segundo curso académico, se planteó una nueva estrategia basada en la introducción de metodologías activas para mejorar la asignatura. Se seleccionaron y estructuraron los contenidos, vinculándolos con una asignatura troncal previa, se diseñaron actividades para aumentar la participación en las clases, basándose en el análisis y observación de situaciones reales, así como en uso de legislación vigente. Este trabajo muestra los resultados satisfactorios del cambio de metodología obtenidos de la valoración de contenidos, actividades y metodología implementada y el grado de aprendizaje adquirido como consecuencia de la asignatura realizado por los alumnos. Las principales conclusiones serán tomadas como punto de partida para continuar con la enseñanza de Seguridad.
[-]
|