Abstract:
|
[EN] Safety training is essential to strengthen a real culture of risk prevention
which results in better work practices. In the field of Chemical Engineering,
such training is even more important, because of the risks ...[+]
[EN] Safety training is essential to strengthen a real culture of risk prevention
which results in better work practices. In the field of Chemical Engineering,
such training is even more important, because of the risks associated with
handling of chemicals. However, the integration of risks’ prevention in the
new curricula of Chemical Engineering degree is very variable, and in many
cases insufficient because there is not any specific subject area or
compulsory courses related to this topic. Therefore, the formation of students
on safety should be performed as a cross-cutting issue across the curriculum.
With such aim, the Department of Chemical and Nuclear Engineering of the
“Universitat Politècnica València” raised an educational innovation project
to incorporate the safety training through three experimental subjects in
Chemical Engineering degree. After the implementation of the project, the
learning of the students in safety was tracked. This work corresponds to the
assessment of safety learning at the end of the 2nd experimental subject
involved in the Project. To do that, the results achieved by the students in the
academic work and at the evaluation exams are compared. These results are
then compared with the perception of students about their own learning level,
which was determined by means of surveys at the end of the course.
[-]
[ES] La formación en Seguridad es esencial para consolidar una auténtica cultura de la prevención que repercuta en el ámbito laboral. En Ingeniería Química, dicha formación es aún más importante por los riesgos asociados ...[+]
[ES] La formación en Seguridad es esencial para consolidar una auténtica cultura de la prevención que repercuta en el ámbito laboral. En Ingeniería Química, dicha formación es aún más importante por los riesgos asociados a las sustancias químicas. Sin embargo, la formación en seguridad en los planes de estudio de Ingeniería Química es muy variable e insuficiente, pues no existe ninguna materia específica, ni asignaturas troncales al respecto. Así, la formación en Seguridad debe hacerse transversalmente a través de otras asignaturas. Con este objetivo, se planteó un Proyecto de Innovación Educativa para incorporar la formación en Seguridad a través de tres asignaturas experimentales en Ingeniería Química. Tras su implantación, se realizó un seguimiento del aprendizaje de los alumnos en seguridad. Este trabajo corresponde al análisis del aprendizaje realizado al final de la 2º asignatura experimental implicada en el Proyecto. Para ello, se analizaron los resultados alcanzados por los estudiantes en los trabajos académicos y en las pruebas de evaluación. En este trabajo, se comparan los resultados de dicho análisis con la percepción de los estudiantes de su propio grado de aprendizaje, determinada a partir de encuestas de valoración realizadas al finalizar la asignatura
[-]
|