[EN] This paper describes the work performed in the last year within the Teaching
Innovation Project "Development of generic skills to promote student
excellence" by the team of Innovation and Educational Quality (EICE) ...[+]
[EN] This paper describes the work performed in the last year within the Teaching
Innovation Project "Development of generic skills to promote student
excellence" by the team of Innovation and Educational Quality (EICE) GRIPAU
at the Universitat Politècnica de València (UPV).
GRIPAU is a multidisciplinary team of teachers focused on promoting
innovation and improving the quality of learning in Higher Education.
In this paper GRIPAU has implemented a teaching methodology that facilitates
the acquisition of different transverse skills by students, allowing progress
towards excellence, understood from the point of view of their integral
development. Pilot experiences have been conducted to develop transverse skills
in subjects of different degrees, establishing a common pattern of performance.
A study of the starting level of students has been carried out for each skill. Then,
the student has been given proper guidelines to develop the skill. Finally,
students are informed about the degree of accomplishment and the level of
excellence achieved after completing the subject. The result of these experiences
constitutes a set of best practices for other teachers for working transverse skills
in a structured and consistent way.
[-]
[ES] Esta comunicación describe el trabajo realizado en el último año dentro del Proyecto de Innovación Docente “Desarrollo de competencias transversales para promover la excelencia del alumnado” por el Equipo de Innovación ...[+]
[ES] Esta comunicación describe el trabajo realizado en el último año dentro del Proyecto de Innovación Docente “Desarrollo de competencias transversales para promover la excelencia del alumnado” por el Equipo de Innovación y Calidad Educativa (EICE) GRIPAU en la Universitat Politècnica de València (UPV). GRIPAU es un equipo multidisciplinar de profesores, centrado en promover la innovación y mejorar la calidad del aprendizaje en Educación Superior. En este trabajo GRIPAU ha puesto en práctica una metodología docente que facilita la adquisición de diferentes competencias transversales por parte del alumno, permitiéndole avanzar hacia la excelencia, entendida ésta desde el punto de vista de su desarrollo integral. Se han realizado experiencias piloto de desarrollo de competencias transversales en asignaturas de diferentes titulaciones, estableciendo una pauta común de actuación. Para cada competencia se ha realizado una valoración inicial del nivel de partida del alumnado, se ha desarrollado la competencia dando al estudiante las directrices adecuadas, y se ha evaluado el grado de consecución y el nivel de excelencia alcanzado por el alumno en dicha competencia tras cursar la asignatura. El resultado de estas experiencias constituye un conjunto de buenas prácticas para otros docentes de cómo trabajar competencias transversales de forma estructurada y coherente.
[-]
|