Resumen:
|
[EN] LinkedIn professional social network was used as a common platform for
exposure, discussion and analysis of information. Its use can facilitate
collaborative learning of students, stimulate their motivation and ...[+]
[EN] LinkedIn professional social network was used as a common platform for
exposure, discussion and analysis of information. Its use can facilitate
collaborative learning of students, stimulate their motivation and enhance
their professional career project. The study was conducted in three subjects
of the Master in Animal Production at the Universitat Politècnica de
València during 2014-2015 academic year. The specific objectives were: i) to
create a virtual learning community, ii) to facilitate student’s active
participation, iii) to enhance teacher-student and student-student
interactions, iv) to promote critical thinking, and v) to encourage the use of
this professional network that favors student’s professional career plan. Four
actions based on the development and maintenance of a LinkedIn group and
the ellaboration of a heading of critical thinking were established. The
achievement of the objectives was assessed by the instrinsic network’s
activity, as well as by quantitative and qualitative evaluations and a survey of
self perception. All students created and used their profile regularly.
Discussion topics were proposed, assessing student’s participation during
the study. The difficulty of evaluating the development of critical thinking was
demonstrated.
[-]
[ES] Se utilizó la red social profesional LinkedIn como una plataforma común de exposición, discusión y análisis de contenidos. Su uso puede facilitar el aprendizaje colaborativo de los alumnos, estimular su motivación y ...[+]
[ES] Se utilizó la red social profesional LinkedIn como una plataforma común de exposición, discusión y análisis de contenidos. Su uso puede facilitar el aprendizaje colaborativo de los alumnos, estimular su motivación y potenciar su proyecto de carrera profesional. La experiencia se llevó a cabo en tres asignaturas obligatorias del Máster en Producción Animal de la Universitat Politècnica de València durante el curso 2014-2015. Los objetivos específicos fueron: i) crear una comunidad de aprendizaje virtual, ii) facilitar la participación activa de los alumnos, iii) fomentar la interacción profesor-alumno y alumno-alumno, iv) potenciar el pensamiento crítico y v) potenciar el uso de una red profesional que favorezca el proyecto de carrera profesional de los alumnos. Para ello se establecieron 4 acciones basadas en la creación y mantenimiento de un grupo LinkedIn y el desarrollo de una rúbrica de evaluación del pensamiento crítico. La consecución de los objetivos se evaluó mediante la propia actividad de la red, así como evaluaciones cuantitativas y cualitativas y una encuesta de autopercepción. Todos los alumnos crearon y utilizaron su perfil de forma regular. Se propusieron temas de debate, valorando la participación del alumno durante la experiencia. Igualmente, quedó evidenciada la dificultad de evaluar el desarrollo del pensamiento crítico.
[-]
|