Resumen:
|
[EN] Adaptation to the European Higher Education Area has required the
implementation of active methodologies that promote the involvement of
students in their own learning process. This type of methodologies are
particularly ...[+]
[EN] Adaptation to the European Higher Education Area has required the
implementation of active methodologies that promote the involvement of
students in their own learning process. This type of methodologies are
particularly suitable for optional subjects of last courses, as they usual are
attended by a low number of students and this situation gives the possibility
of giving them a multidisciplinary approach. In the academic year 2013-14, a
new optional subject called: "Industrial Safety" was implemented in the last
year of the degree in Chemical Engineering. In that first course, teaching
was performed by traditional methodology with master classes, producing
unsatisfactory academic results. For this reason, in the following academic
year (2014-15) we designed new activities based on different active
methodologies, in order to improve the subject, in academic results and
satisfaction of students. This work analyses the improvement of the learning
in several key contents of the subject, based on the responses in the initial
diagnostic survey, and final marks in the evaluation items corresponding to
each content. The results show a significant improvement in learning of most
of the contents and excellent final academic results, which seem to be favored
by the new activities and implemented methodologies.
[-]
[ES] La adaptación al Espacio Europeo de Educación Superior ha requerido la implementación de metodologías activas que promuevan la implicación de los estudiantes en su propio proceso de aprendizaje. Este tipo de metodologías ...[+]
[ES] La adaptación al Espacio Europeo de Educación Superior ha requerido la implementación de metodologías activas que promuevan la implicación de los estudiantes en su propio proceso de aprendizaje. Este tipo de metodologías son especialmente adecuadas para asignaturas optativas de últimos cursos, por su menor número de alumnos y por la posibilidad de darles un enfoque multidisciplinar. En el curso académico 2013-14, con la implantación del último curso del Grado en Ingeniería Química, se puso en marcha una nueva asignatura optativa: “Seguridad Industrial”. En ese primer curso, se siguió la metodología tradicional con lecciones magistrales, con resultados finales poco satisfactorios. Por ello, en el siguiente curso académico (2014-15) se diseñaron nuevas actividades, basadas en distintas metodologías activas, con el fin de mejorar la asignatura, tanto desde el punto de vista académico como de satisfacción de los alumnos. Este trabajo analiza la mejora del aprendizaje de los estudiantes en distintos contenidos clave de la asignatura, a partir de las respuestas de la encuesta inicial de diagnóstico pasada a los alumnos, y de sus calificaciones en los actos de evaluación correspondientes a dichos contenidos. Los resultados muestran una mejora significativa en el aprendizaje en la mayoría de contenidos y unos excelentes resultados finales, que parecen estar favorecidos por las actividades y metodologías implementadas.
[-]
|