[EN] Learning through Arts along our life could be a definitive trip, especially during our schooling, when there is plenty of vibrant experiences, unforgettable moments and adventurous events. In this communication I hope ...[+]
[EN] Learning through Arts along our life could be a definitive trip, especially during our schooling, when there is plenty of vibrant experiences, unforgettable moments and adventurous events. In this communication I hope to inquire different ways of seeing about Arts and the school into a concise case to study. I am reporting a brief study case focused from the narrative perspective (Connelly & Clandinin, 1995) considering this crosscdisciplinary academic context. The main purpose it is to contribute to think about discovering how Art can improve scholar education. This work has been based on such theoretical references between Arts and Art Education fields. I wonder to bring together different understandings and voices through the photographic captures on the classroom walls, looking up the drawings made by children during their lessons. I have used visual methods to pick up data such as social methods to colaborating with participant persons. It is a qualitative research in order to deliver situated knowledge just as different academic heritages.
[-]
[ES] Teniendo en cuenta el contexto singular de este evento académico presento un estudio de caso abordado desde una perspectiva narrativa. El objetivo principal de esta comunicación es propiciar reflexiones sobre el arte ...[+]
[ES] Teniendo en cuenta el contexto singular de este evento académico presento un estudio de caso abordado desde una perspectiva narrativa. El objetivo principal de esta comunicación es propiciar reflexiones sobre el arte y sus posibilidades en la educación escolar. Los ejes teóricos que sustentan este trabajo se sitúan tanto en el campo de las artes como en el de la educación artística. Me interesa articular diferentes percepciones y diferentes voces a través del registro visual de las paredes de un aula, con especial atención hacia los dibujos realizados por estudiantes de una clase. Utilizo métodos visuales en la recogida de datos y métodos sociales para la colaboración con los sujetos participantes. Se trata de una investigación cualitativa para producir conocimiento situado y situable según los campos de diferentes tradiciones académicas. Aprender sobre arte a lo largo de nuestra vida, pero sobre todo durante nuestra formación escolar, constituye un trayecto que nos configura: lleno de anécdotas, de experiencias estimulantes, de encuentros inolvidables o de azar. Con este trabajo pretendo indagar en un caso para estudiar diferentes miradas sobre el arte y sobre la escuela.
[-]
|