BARNETT, Daniel, 2017 [2008]. Movement as Meaning in Experimental Cinema: The Musical Poetry of Motion Pictures Revisted, Nueva York: Bloomsbury Academic.
BORDWELL, David, y THOMPSON, Kristin, 1995 [1979]. El Arte Cinematográfico, una Introducción, trad. Yolanda Fontal Rueda, Barcelona: Paidós (Film Art : An Introduction, Londres: Longman Higher Education).
COPLAND, Aaron, 1994 [1939]. Cómo escuchar la música, trad. Jesús Bal y Gay, México: Fondo de Cultura Económica (What to Listen For in Music, Nueva York: McGraw-Hill).
[+]
BARNETT, Daniel, 2017 [2008]. Movement as Meaning in Experimental Cinema: The Musical Poetry of Motion Pictures Revisted, Nueva York: Bloomsbury Academic.
BORDWELL, David, y THOMPSON, Kristin, 1995 [1979]. El Arte Cinematográfico, una Introducción, trad. Yolanda Fontal Rueda, Barcelona: Paidós (Film Art : An Introduction, Londres: Longman Higher Education).
COPLAND, Aaron, 1994 [1939]. Cómo escuchar la música, trad. Jesús Bal y Gay, México: Fondo de Cultura Económica (What to Listen For in Music, Nueva York: McGraw-Hill).
EISENSTEIN, Sergei, 2011 [1940-48]. Disney, en BULGAKOWA, Oksana, HOCHMUTH, Dietmar (eds.), Sergei Eisenstein | Disney, trad. inglés Dustin Condren, Berlín, San Francisco: PotemkinPress, pp. 9-123.
ENGELS, Jules, s/f. "Experimental Animation, the Joy of Movement", notas sin publicar, en Center of Visual Music (http:// www.centerforvisualmusic.org/library/JoyMove.htm [acceso: abril, 2018]).
FIELD, Syd, 2002 [1979]. El Libro del guion. Fundamentos de la escritura de guiones, trad. Marta Heras, Madrid: Plot (Screenplay: The Fundations of Screenwriting, Nueva York: Dell Publishing Company).
FURNISS, Maureen, 2009 [1998]. Art in Motion, Animation Aesthetics, 2ª edición, Londres: John Libbey Publishing.
McDONALD, Scott, 2011. "FICUMAN (06): Entrevista a Artavazd Peleshyan", en Con Los Ojos Abiertos Blog, trad. Luciana Borrini (http://ojosabiertos.wordpress.com/2011/02/06/ficunam-06-entrevista-aartavazd-peleshyan/[acceso: agosto 2013]).
MELOT, Michel, 2010 [2007], Breve Historia de la Imagen, trad. María Condor, Madrid: Ediciones Siruela (Une brève Histoire de l'Image, Paris: Editions J.C. Béhar).
MORITZ, William, 1986. "Towards an Aesthetics of Visual Music", en ASIFA Canada Bulletin, Vol. 14, no. 3(http://www.centerforvisualmusic.org/TAVM.htm [acceso: julio 2018]).
NARRO, Carlos, 2013. "Modos de animación y el guión como mapa", en DE LEÓN YONG, Tania (ed.), Animando al dibujo: del guión a la pantalla, México: UNAM, Escuela Nacional de Artes Plásticas.
PROPP, Vladimir, 2006 [1928]. La morfología del cuento, trad. Lourdes Ortiz, Madrid: Fundamentos (Morgologija skazky, URSS).
ROSTRON, Edwin, 2015. "Caleb Wood" en Edge of Frame, a blog about experimental animation (http://www.edgeofframe.co.uk/calebwood/[acceso: julio 2018]).
RUSSETT, Robert y STARR, Cecile, 1976. Experimental Animation, Nueva York: Da Capo Paperback.
TRASLAVIÑA, Cecilia, 2017. "La animación experimental en el territorio de los afectos", en Con A de animación, vol. 7, 2017, pp. 100-106. https://doi.org/10.4995/caa.2017.7300
VERTOV, Dziga, 2011 [1924-1953]. Memorias de un cineasta bolchevique, trad. Joaquín Jordá, Madrid: Capitán Swing Libros (Мемуары режиссер большевистского).
WELLS, Paul, 2007 [1998]. Understanding Animation, Londres y Nueva York: Routledge.
[-]