- -

Aprendizaje transformativo y programas de investigación en el desarrollo docente universitario

RiuNet: Institutional repository of the Polithecnic University of Valencia

Share/Send to

Cited by

Statistics

Aprendizaje transformativo y programas de investigación en el desarrollo docente universitario

Show full item record

Espejo Leupin, R.; González Suárez, JM. (2015). Aprendizaje transformativo y programas de investigación en el desarrollo docente universitario. REDU. Revista de Docencia Universitaria. 13(3):309-330. https://doi.org/10.4995/redu.2015.5431

Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://hdl.handle.net/10251/137501

Files in this item

Item Metadata

Title: Aprendizaje transformativo y programas de investigación en el desarrollo docente universitario
Secondary Title: Transformative learning and research programmes in university teacher development
Author: Espejo Leupin, Roberto González Suárez, José Mauricio
Issued date:
Abstract:
[ES] En este artículo discutimos el problema del desarrollo docente universitario desde el punto de vista de la transformación de la epistemología personal del profesor, entendida como la representación individual de la ...[+]


[EN] In this article we discuss the problem of  university  teachers’  development as the transformation of the personal epistemology of a teacher, that is to say, the individual representation of his/her pedagogical ...[+]
Subjects: Teacher development , Epistemology , Transformative learning , Research programme , University teaching , University teacher , Desarrollo docente , Epistemología , Aprendizaje transformativo , Programa de investigación , Pedagogía universitaria , Profesor universitario
Copyrigths: Reconocimiento - No comercial - Sin obra derivada (by-nc-nd)
Source:
REDU. Revista de Docencia Universitaria. (issn: 1887-4592 ) (eissn: 1887-4592 )
DOI: 10.4995/redu.2015.5431
Publisher:
Universitat Politècnica de València
Publisher version: https://doi.org/10.4995/redu.2015.5431
Type: Artículo

References

Bain, K. (2004). What the best college teachers do. Cambridge: Harvard University Press.

Barr, R., Tagg, J. (1995). From teaching to learning: a new paradigm for undergraduate education. Change,27(6), 13-25.

Blanchard-Laville, C. y Fablet, D. (Eds.). (2000). L'analyse des pratiques professionnelles. Paris: L'Harmattan. [+]
Bain, K. (2004). What the best college teachers do. Cambridge: Harvard University Press.

Barr, R., Tagg, J. (1995). From teaching to learning: a new paradigm for undergraduate education. Change,27(6), 13-25.

Blanchard-Laville, C. y Fablet, D. (Eds.). (2000). L'analyse des pratiques professionnelles. Paris: L'Harmattan.

Boyer, E. (1990). Scholarship reconsidered: priorities of the professoriate. San Francisco: Jossey-Bass.

Brookfield, S. (1995). Becoming a critically reflective teacher. San Francisco: Jossey-Bass.

Bunge, M. (1980). Epistemología. México D.F.: Siglo XXI.

Chalmers, A. (1982). ¿Qué es esa cosa llamada ciencia? Madrid: Siglo XXI.

Cranton, P. (1996). Professional development as transformative learning. San Francisco: Jossey-Bass.

De Ketele, J. M. (2010). La pédagogie universitaire: un courant en plein développement. Revue française de pédagogie, 172, 5-13.

Dilthey, W. (1948). Introducción a las ciencias del espíritu. Buenos Aires: Espasa-Calpe.

Endrizzi, L. (2011). Savoir enseigner dans le supérieur: un enjeu d'excellence pédagogique. Dossier d'actualité veille et analyses, 64.

Evans, L. (2002). What is teacher development? Oxford Review of Education, 28(1), 123-136.

Ferrater Mora, J. (1965). Diccionario de filosofía. Buenos Aires: Sudamericana.

Foucault, M. (1969). L'archéologie du savoir. Gallimard: Paris.

Gargallo, B., Fernandez, A., Jimenez, M. A. (2007). Modelos docentes de los profesores universitarios. Teoría de la educación, 19, 167-189.

Gibbs, G. y Coffey, M. (2004). The impact of training of university teachers on their teaching skills, their approach to teaching and the approach to learning of their students. Active learning in higher education, 5(1), 87-100.

Hempel, C. (1965).Aspects of scientific explanation and other essays in the philosophy of science. New York: Free Press.

King, K. (2004). Both sides now: examining transformative learning and professional development of educators. Innovative higher education, 29(2), 155- 174.

Kuhn, T. (1971). La estructura de las revoluciones científicas. Mexico: FCE.

Kuhn, T. (1977). The essential tension. Chicago: The university of Chicago press.

Lakatos, I. (1970). Falsification and the methodology of scientific research programmes. En Lakatos, I., Musgrave, A. (1970). Criticism and the growth of knowledge. Cambridge: Cambridge University Press.

Mezirow, J. (1991). Transformative dimensions of adult learning. San Francisco: Jossey-Bass. Moliner, P. y Guimelli, C. (2015). Les représentations sociales. Grenoble: PUG.

Postareff, L., Lindblom-Ylänne, S. and Nevgi, A. (2007). The effect of pedagogical training on teaching in higher education. Teaching and teacher education, 23, 557-571.

Whitehead, A. N. (1929). The aims of education and other essays.New York: Macmillan Company.

Whitelaw, C., Sears, M. y Campbell, K. (2004). Transformative learning in a faculty professional development context. Journal of Transformative Learning, 2(9), 9-26.

Windelband, W. (1980). Rectorial address, Strassbourg, 1894. History and theory, 19(2), 169-185.

[-]

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record