- -

Ética y empresa en el espacio universitario: el emprendimiento social en las universidades públicas como vehículo facilitador de la equidad social

RiuNet: Institutional repository of the Polithecnic University of Valencia

Share/Send to

Cited by

Statistics

Ética y empresa en el espacio universitario: el emprendimiento social en las universidades públicas como vehículo facilitador de la equidad social

Show full item record

Palomares Montero, D.; Chisvert Tarazona, MJ. (2014). Ética y empresa en el espacio universitario: el emprendimiento social en las universidades públicas como vehículo facilitador de la equidad social. REDU. Revista de Docencia Universitaria. 12(2):205-230. https://doi.org/10.4995/redu.2014.5647

Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://hdl.handle.net/10251/139946

Files in this item

Item Metadata

Title: Ética y empresa en el espacio universitario: el emprendimiento social en las universidades públicas como vehículo facilitador de la equidad social
Secondary Title: Ethics and business in universities: social entrepreneurship in Public Universities as transmitter of social equity
Author: Palomares Montero, Davinia Chisvert Tarazona, María José
UPV Unit: Universitat Politècnica de València. Instituto de Gestión de la Innovación y del Conocimiento - Institut de Gestió de la Innovació i del Coneixement
Issued date:
Abstract:
[ES] Desde su origen, la misión de la universidad ha sido formar profesionales y especialistas en diversas áreas de conocimiento, pero también, la formación de una auténtica ciudadanía, responsable y comprometida éticamente ...[+]


[EN] From its origins, the university’s mission has been training professionals and specialists in different fields of knowledge. However, university is also responsible for educating genuine citizenship, ethically ...[+]
Subjects: University , Entrepreneurship , Social Entrepreneurship , Competencies , Social Equity , Content Analysis , Universidad , Emprendimiento , Emprendimiento Social , Competencias , Equidad Social , Análisis de Contenido
Copyrigths: Reconocimiento - No comercial - Sin obra derivada (by-nc-nd)
Source:
REDU. Revista de Docencia Universitaria. (issn: 1887-4592 ) (eissn: 1887-4592 )
DOI: 10.4995/redu.2014.5647
Publisher:
Universitat Politècnica de València
Publisher version: https://doi.org/10.4995/redu.2014.5647
Type: Artículo

References

Audretsch, D. B. y Keilbach, M. (2004). Does entrepreneurship capital matter? Entrepreneurship Theory and Practice, 28(5), 419-429.

Austin, J.; Stevenson, H. y Wei-Skillern, J. (2006). Social and commercial entrepreneurship: same, different or both. Entrepreneurship Theory and Practice, 30(1), 1-22.

Bauman, Z. (1999). Modernidad líquida. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica. [+]
Audretsch, D. B. y Keilbach, M. (2004). Does entrepreneurship capital matter? Entrepreneurship Theory and Practice, 28(5), 419-429.

Austin, J.; Stevenson, H. y Wei-Skillern, J. (2006). Social and commercial entrepreneurship: same, different or both. Entrepreneurship Theory and Practice, 30(1), 1-22.

Bauman, Z. (1999). Modernidad líquida. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Bauman, Z. (2007). Miedo líquido. La sociedad contemporánea y sus temores. Barcelona: Paidós.

Baumol, W. J. (1991). Toward a newer economics: the future lies ahead! Economic Journal, 101(404), 1-8.

Beck, U. (1986). La sociedad del riesgo. Hacia una nueva modernidad. Barcelona: Editorial Paidós.

Beck, U. (2006). Cosmopolitan Vision. Cambridge: Polity Press.

Chisvert-Tarazona, M. J. (2013). La responsabilidad social de las universidades a través de la memoria cinematográfica. Revista de Docencia universitaria, 11(1), 389-410.

Colyvas, J. A. y Powell, W. W. (2006). Roads to institutionalization: the remaking of boundaries between public and private science. Research in Organizational Behavior, 27, 305-353.

Coman, A. y Pop, I. (2012). Teaching social entrepreneurship in universities. The case of the Maramores County, Romania. En C. Martin y E. Druica (eds.), Entrepreneurship education - a priority for the higher education institutions (pp. 66-71). Bucharest: International Conference on Entrepreneurship Education.

Comisión Europea (2008a). Entrepreneurship in higher education, especially in non-business studies. Bruselas: Comisión Europea.

Comisión Europea (2008b). Decision Nº 1350/2008 of the European Parliament and of the Council of 16 December 2008 concerning the European Year of Creativity and Innovation. Bruselas: Comisión Europea.

Comisión Europea (2006). Entrepreneurship Education in Europe: Fostering Entrepreneurial Mindsets through Education and Learning. Final Proceedings. Oslo: Comisión Europea.

Cortina, A. (1995). La educación del hombre y del ciudadano. Revista Iberoamericana de Educación, 7(1), 41-63.

Cortina, A. (1997). Ciudadanos del mundo. Hacia una teoría de la ciudadanía. Madrid: Alianza Editorial.

Corzo, J. A. (2011). La integración de los procesos y funciones sustantivas universitarias como estrategia para contribuir al equilibrio entre equidad y calidad en instituciones de educación superior. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 4, 1-14.

Cumming, D.; Sapienza, H. J.; Siegel, D.S. y Wright, M. (2009). International entrepreneurship: managerial and policy implications. Strategic Entrepreneurship Journal, 3(4), 283-296.

De Souza Silva, J. (2007). El emprendimiento social en el cambio de época. Worlds & Knowledges Otherwise, 2(1), 1-16.

DeTienne, D. y Chandler, G. (2004). Opportunity identification and its role in the entrepreneurial classroom: a pedagogical approach and empirical test. Academy of Management Learning and Education, 3(3), 242-257.

GEM (2013). Global Entrepreneurship Monitor. 2012 Global Report. Babson Park: Babson College.

González, J. L. (2009). Desafíos éticos de la educación superior en el siglo veintiuno. Arecibo, 22, 1-23.

Honig, B. (2004). Entrepreneurship education: toward a model of contingency-based business planning. Academy of Management Learning and Education, 3(3), 258-273.

INE (2013). Estadística de Educación Universitaria. Madrid: INE.

Krippendorff, K. (2004). Content analysis. An introduction to its methodology. California: Sage Publications, Inc.

Light, P. C. (2006). Reshaping social entrepreneurship. Stanford Social Innovation Review, Fall, 47-51.

LOE (2006). Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. BOE n. 106 de 3 de Mayo de 2006.

LOMCE (2013). Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. BOE n. 219 de 10 de Diciembre de 2013.

Luhmann, N. (1998). Sistemas sociales - lineaminetos para una teoria general. Barcelona: Anthropos.

Mair, J. y Martí, I. (2006). Social entrepreneurship research: a source of explanation, prediction and delight. Journal of World Business, 41(1), 36-44.

Marina, J. A. (2010). The entrepreneurship competence. Revista de Educación, 351, 49-71.

Mars, M. M. y Rios-Aguilar, C. (2010). Academic entrepreneurship (re)defined: significance and implications for the scholarship of higher education. Higher Education, 59(4), 441-460.

Martin, R. L. y Osberg, S. (2007). Social entrepreneurship: the case for definition. Stanford Social Innovation Review, Spring, 27-39.

Ministerio de Empleo y Seguridad Social (2013). Estrategia de emprendimiento y empleo joven, 2013/2016. Madrid: Ministerio de Empleo y Seguridad Social.

Morin, E. (2000). La mente bien ordenada. Barcelona, Seix Barral.

Morin, E. (2001). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Barcelona: Paidós.

Morin, E.; Ciurana, E. R. y Mota, R. D. (2002). Educar en la era planetaria. El pensamiento complejo como método de aprendizaje en el error y la incertidumbre humana. Valladolid: Universidad de Valladolid, Unesco, IIPC, USAL.

Noguera, A. (2002). El concepto de trabajo y la teoría social crítica. Papers, 68, 141-168.

OCDE (2001). Knowledge and skills for life: first results from PISA 2000. Paris: OCDE.

Ortega y Gasset, J. (1930). Misión de la Universidad. Madrid: Alianza Editorial.

Palomares-Montero, D.; Garcia-Aracil, A. y Castro-Martínez, E. (2012). Misiones actuales de las universidades públicas: una perspectiva sociológica. ARBOR, 188(753), 171-192.

Palomares-Montero, D. y Verdeguer-Aracil, I. (2013). Proyectos educativos de emprendimiento social ¿Promueven las universidades la inclusión social más allá de lo escolar? En M. J. Chisvert Tarazona, A. Ros Garrido y V. Horcas López (eds.), A propósito de la inclusión educativa: una mirada ampliada de lo escolar (pp. 272-298). Barcelona: Octaedro.

Perren, L. y Jennings, P. L. (2005). Government discourses on entrepreneurship: issues of legitimization, subjugation and power. Entrepreneurship Theory and Practice, 29(2), 173-184.

Pfeilstetter, R. (2011). The entrepreneur. A critical reflection on the current uses and meanings of a concept. Gazeta de Antropologia, 27(1). Descargado de: http://www.ugr.es/~pwlac/G27_16Richard_Pfeilstetter.pdf

Pinto, R. (2005). Challenges for public policy in promoting entrepreneurship in south eastern Europe. Local Economy, 20(1), 111-117.

Project BEPART (2007). Entrepreneurship Teaching and Promotion at and by Universities. 10 Cases Interreg III C Network. Rostock: University of Rostock.

Roberts, D. y Woods, C. (2005). Changing the world on a shoestring: the concept of social entrepreneurship. Univesity of Auckland Business Review, Autumn, 45-51.

Russell, B. (1930). La conquista de la felicidad. Debate: Madrid.

Schoof, U. (2006). Stimulating youth entrepreneurship: barriers and incentives to enterprise start-ups by young people. Ginebra: International Labour Office.

Sennett, R. (2000). La corrosión del carácter. Las consecuencias personales del trabajo en el nuevo capitalismo. Barcelona: Anagrama.

Stryjan, Y. (2006). The practice of social entrepreneurship: notes toward a resource-perspective. En C. Steyaert y D. H. Hjorth (eds.), Entrepreneurship as social change. A third movements in entrepreneurship book (pp. 35-55). Northampton: Edward Elgar Publishing, Inc.

Tanner, M. (2013). Introduction Europe's crisis and the welfare state. CATO Journal, 33(2), 187-191.

Tirado, J. A. (2004). Ética y educación de adultos: la tarea de educar en valores a personas adultas. Glosas Didácticas. Revista Electrónica Internacional, 11, 155-161.

Unión Europea (2013a). European economy forecast. Winter 2013. Bruselas: Comisión Europea.

Unión Europea (2013b). Entrepreneurship education: a guide for educators. Bruselas: Comisión Europea.

Vázquez, J. L.; Naghiu, A.; Gutiérrez, P. y Placer, J. L. (2006). University and entrepreneurship: some results from the Spanish LEGIO Experience 2002-06. Buletinul USAMV-CN, Seria Agricultura, 63(1-2), 1-6.

Zabalza, M.A. (2011). Metodología docente. Revista de Docencia universitaria, Monográfico: El espacio europeo de educación superior. ¿Hacia dónde va la Universidad Europea? 9(3), 75-98.

[-]

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record