- -

Aprendizaje-Servicio en Matemáticas: Uso de Trayectorias de Aprendizaje en la formación universitaria

RiuNet: Institutional repository of the Polithecnic University of Valencia

Share/Send to

Cited by

Statistics

Aprendizaje-Servicio en Matemáticas: Uso de Trayectorias de Aprendizaje en la formación universitaria

Show full item record

Gómez-Chacón, I.; Ortuño, T.; De La Fuente, A. (2020). Aprendizaje-Servicio en Matemáticas: Uso de Trayectorias de Aprendizaje en la formación universitaria. REDU. Revista de Docencia Universitaria. 18(1):213-231. https://doi.org/10.4995/redu.2020.12079

Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://hdl.handle.net/10251/147643

Files in this item

Item Metadata

Title: Aprendizaje-Servicio en Matemáticas: Uso de Trayectorias de Aprendizaje en la formación universitaria
Secondary Title: Service-learning in Mathematics: Use of learning trajectories in university education
Author: Gómez-Chacón, I.M. Ortuño, T. De la Fuente, A.
Issued date:
Abstract:
[ES] Aprendizaje-Servicio es una metodología que adquiere cada vez más relevancia en el ámbito universitario. Cómo método de enseñanza busca vincular el aprendizaje del estudiante con el servicio a la comunidad generando ...[+]


[EN] Service Learning is a methodology that is acquiring more and more relevance in the university environment. As a teaching method, it seeks to link student learning with service to the community, generating benefits in ...[+]
Subjects: Service learning , Hypothetical learning trajectories , Mathematics , Higher education , Mathematical education , Aprendizaje-servicio , Trayectorias hipotéticas de aprendizaje , Matemáticas , Educación superior , Educación matemática
Copyrigths: Reconocimiento - No comercial - Sin obra derivada (by-nc-nd)
Source:
REDU. Revista de Docencia Universitaria. (issn: 1887-4592 ) (eissn: 1887-4592 )
DOI: 10.4995/redu.2020.12079
Publisher:
Universitat Politècnica de València
Publisher version: https://doi.org/10.4995/redu.2020.12079
Project ID:
UCM/Proyecto Innova Docencia-214-2018
UCM/Proyecto Innova Docencia-252-2019
EC/PLATINUM-2018-1-NO01-KA203-038887
Thanks:
Esta investigación ha recibido apoyo del Proyecto Innova Docencia-214-2018 y 252- 2019, Vicerrectorado de Calidad, Universidad Complutense de Madrid y del Proyecto europeo PLATINUM (2018-1-NO01-KA203-038887).También, ...[+]
Type: Artículo

References

Anderson, J.B. (2003). Expanding the Paradigm: Students as Researchers in Service- Learning, en S.H. Billig y A.S. Waterman (eds.), Studying Service-Learning. Innovations in Education Research Methodology. (pp. 149-171). Mahwah, NJ: Erlbaum Associates.

Applegate, D., Bixby, R., Vašek, C., Cook, W. (2007). The Traveling Salesman Problem. A Computational Study. Princeton, NJ: Princeton University Press.

Aramburuzabala, P., Opazo, H., García-Gutiérrez, J. (2015). El Aprendizaje-Servicio en las universidades. De la iniciativa individual al apoyo institucional. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia. [+]
Anderson, J.B. (2003). Expanding the Paradigm: Students as Researchers in Service- Learning, en S.H. Billig y A.S. Waterman (eds.), Studying Service-Learning. Innovations in Education Research Methodology. (pp. 149-171). Mahwah, NJ: Erlbaum Associates.

Applegate, D., Bixby, R., Vašek, C., Cook, W. (2007). The Traveling Salesman Problem. A Computational Study. Princeton, NJ: Princeton University Press.

Aramburuzabala, P., Opazo, H., García-Gutiérrez, J. (2015). El Aprendizaje-Servicio en las universidades. De la iniciativa individual al apoyo institucional. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia.

Bassey, M. (1999). Case study research in educational settings. Buckingham: Open University Press.

Blomhøj, M. (2004). Mathematical modelling - a theory for practice. In B. Clarke, D. Clark, D. Lambdin, F. Lester, G Emanuelsson, B. Johansson, A. Walbym, K. Walby (Eds.), International perspectives on learning and teaching mathematics (pp. 145-160). Gothenburg: NCM, Gothenburg University.

Carducci, O.M. (2014). Engaging Students in Mathematical Modeling through Service- Learning, PRIMUS: Problems, Resources, and Issues in Mathematics Undergraduate Studies, 24(4), 354-360. https://doi.org/10.1080/10511970.2014.880862

De la Fuente, A. (2019). Metodología aprendizaje y servicio aplicada a la construcción de modelos de optimización. Un caso práctico en matemáticas. Trabajo Fin de Grado Ingeniería Matemática. Universidad Complutense de Madrid.

García, M., Cotrina, M.J. (2015). Aprendizaje y Servicio (ApS) en la formación del profesorado: Haciendo efectiva la responsabilidad social y el compromiso ético. Profesorado, 19(1), 1-6.

García, M., Sánchez, L. (2017). El aprendizaje servicio y el desarrollo de las competencias emocionales en la formación inicial del profesorado. Contextos Educativos. Revista de Educación, 20, 127-145. https://doi.org/10.18172/con.2991

Gellert, U. (2008). Matematización y desmatematización. Matematicalia, 4(1), 10-20.

Giles, D.E., Eyler, J. (1994). The Theoretical Roots of Service-Learning in John Dewey: Toward a Theory of Service-Learning. Michigan Journal Community Service Learning, 1(1), 77-85.

Gómez, P., González, M., Romero, I. (2014). Caminos de aprendizaje en la formación de profesores de matemáticas: objetivos, tareas y evaluación. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 18(3), 319-338.

Gravemeijer, K. (2004). Local instruction theories as means of support for teachers in reform mathematics education. Mathematical Thinking and Learning, 6(2), 105- 128. https://doi.org/10.1207/s15327833mtl0602_3

Hadlock, C. (2005). Mathematics in Service to the Community. Washington, DC: Mathematics Association of America.

Martínez Costa, S., Formoso Barro, F., Sanjuán Pérez, A. (2017). Efectos y proceso de la metodología de aprendizaje-servicio en comunicación audiovisual. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, 9, 72-89.

Lucas, S., Martínez-Odría, A. (2012). La implantación y difusión del Aprendizaje-Servicio en el contexto educativo español. Retos de futuro de una metodología de enseñanza-aprendizaje para promover la innovación en la Educación Superior. Comunicación presentada en el VII CIDUI: La universidad: una institución de la sociedad, celebrado en Barcelona los días 4-6 de julio.

PRIMUS (2013). PRIMUS: Problems, Resources, and Issues in Mathematics Undergraduate Studies, 23(6): Special Issue on Service-Learning in Mathematics. https://doi.org/10.1080/10511970.2013.775979

Puig, J.M., Batlle, R., Bosch, C., Palos, J. (2006). Aprenentatge-servei. Educar per a la ciutadania. Barcelona: Octaedro.

Rodríguez Gallego, M.R. (2014). El aprendizaje-servicio como estrategia metodológica en la universidad. Revista Complutense de Educación, 25(1), 95-113. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2014.v25.n1.41157

Rullán, M., Fernández, M., Estapè, G., Márquez, M.D. (2011). La evaluación de competencias transversales en la materia trabajos fin de grado. Un estudio preliminar sobre la necesidad y oportunidad de establecer medios e instrumentos por ramas de conocimiento. REDU, Revista de Docencia Universitaria, [S.l.], 8(1), 74-100. https://doi.org/10.4995/redu.2010.6218

Simon, M.A (1995). Reconstructing Mathematics Pedagogy from a Constructivist Perspective. Journal for Research in Mathematics Education, 26(2), 114-145. https://doi.org/10.2307/749205

Skovsmose, O. (1994). Towards a philosophy of critical mathematics education. Dordrecht: Kluwer. https://doi.org/10.1007/978-94-017-3556-8

Wilson, P.H., Sztajn, P., Edgington, C. (2013). Designing professional learning tasks for mathematics learning trajectories. PNA, 7(4), 133-141.

Ruiz Corbella, M., García-Gutiérrez, J. (Eds.) (2018). Aprendizaje-Servicio: los retos de la evaluación. Madrid: Narcea.

[-]

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record