[EN] In the study plans of the first years of the degrees in Health Sciences it is usual to include basic and general subjects that are not very motivating for students with a more specific academic profile. Specifically, ...[+]
[EN] In the study plans of the first years of the degrees in Health Sciences it is usual to include basic and general subjects that are not very motivating for students with a more specific academic profile. Specifically, in the Degree in Optics and Optometry at the University of Valencia we encountered this problem when teaching General Physiology, a subject included within the Human and Ocular Physiology subject in the first year. Based on this background, we have considered developing the “FisioCovid” project as a pedagogical tool due to its condition of general interest to the population. The objective of this teaching innovation project is is to take advantage of the media and scientific impact that information related to the COVID-19 pandemic has throughout society to improve motivation and with it the learning and acquisition of General Physiology concepts. For this, classes have been used in the seminar/tutorial mode in which students have related concepts after the interpretation of scientific articles related to COVID-19 and Physiology. In conclusion, "FisioCovid" has shown excellent acceptance, in addition to improving student participation and autonomy.
[-]
[ES] En los planes de estudio de los primeros cursos de los grados de Ciencias de la Salud es habitual incluir asignaturas de carácter básico y general que resultan poco motivadoras para los estudiantes con un perfil ...[+]
[ES] En los planes de estudio de los primeros cursos de los grados de Ciencias de la Salud es habitual incluir asignaturas de carácter básico y general que resultan poco motivadoras para los estudiantes con un perfil académico más específico. Concretamente, en el Grado de Óptica y Optometría de la Universitat de València nos encontramos con este problema a la hora de impartir la Fisiología General, materia englobada dentro de la asignatura Fisiología Humana y Ocular en el primer curso. En base a estos antecedentes, nos hemos planteado desarrollar el proyecto “FisioCovid” como herramienta pedagógica debido a su condición de interés general en la población. El objetivo de este proyecto de innovación docente consiste en aprovechar el impacto mediático y científico que ejerce la información relativa a la pandemia del COVID-19 sobre la totalidad de la sociedad para mejorar la motivación y con ello el aprendizaje y la adquisición de conceptos de Fisiología General. Para ello, se han utilizado las clases en modalidad de seminario/tutoría en las cuales los estudiantes han relacionado conceptos tras la interpretación de artículos científicos relativos al COVID-19 y la Fisiología. En conclusión, “FisioCovid” ha mostrado una excelente aceptación, además de mejorar la participación y autonomía del estudiante.
[-]
|