[EN] This communication describes the use of problem-based learning methodology for remote teaching of laboratory practices of Chemistry subjects in the Bachelor's Degree in Pharmacy. The virtualization was carried out ...[+]
[EN] This communication describes the use of problem-based learning methodology for remote teaching of laboratory practices of Chemistry subjects in the Bachelor's Degree in Pharmacy. The virtualization was carried out using explanatory videos of each laboratory practice and questionnaires with queries and fictitious data equivalent to those the students would obtain in the laboratory to carry out the resolution of the laboratory practices. The contents were integrated into the virtual platform Blackboard Collaborate, where tutorials and remote support from the teacher were combined to solve the problems raised.The evaluation of the impact of this teaching methodology was carried out by comparing the marks with those obtained in the full presential model and questionnaires to the students. The degree of satisfaction was very high, 100% percentage of passing students as compared to the 70% obtained in the full presential model. It can be concluded that the introduction of problem-based learning methodologies increased the interest of the students, favoring the assimilation of knowledge, as is also demonstrated in the general improvement of grades, satisfaction surveys and a higher number of students passing the exams.
[-]
[ES] En esta comunicación se describe el empleo de la metodología de aprendizaje basado en problemas para la docencia remota de prácticas de laboratorio de asignaturas de Química en el Grado en Farmacia. La virtualización ...[+]
[ES] En esta comunicación se describe el empleo de la metodología de aprendizaje basado en problemas para la docencia remota de prácticas de laboratorio de asignaturas de Química en el Grado en Farmacia. La virtualización se llevó a cabo empleando vídeos explicativos de cada práctica de laboratorio y cuestionarios con datos ficticios equivalentes a los que los alumnos obtendrían en el laboratorio para llevar a cabo la resolución de los casos prácticos. Los contenidos se integraron en la plataforma virtual Blackboard Collaborate, donde se llevaron a cabo tutorías y apoyo remoto del docente para la resolución de los problemas planteados.
La evaluación del impacto de esta metodología en la docencia se llevó a cabo mediante comparación de las calificaciones con las obtenidas en el modelo presencial y cuestionarios a los alumnos. El grado de satisfacción fue muy elevado, con un porcentaje de aprobados del 100 % frente al 70 % obtenido en el modelo presencial. Se puede concluir que la introducción de las metodologías de aprendizaje basadas en problemas aumentó el interés del alumno, favoreciendo la asimilación de conocimientos como se demuestra además en la mejora general de las calificaciones, encuestas de satisfacción y mayor número de aprobados.
[-]
|