Resumen:
|
[EN] The conclusions of some work groups suggest the qualification of the transversal competence CT-
03 Analysis and resolution of problems, without proportional formulas to the final grade of the subject. Instead, the ...[+]
[EN] The conclusions of some work groups suggest the qualification of the transversal competence CT-
03 Analysis and resolution of problems, without proportional formulas to the final grade of the subject. Instead, the use of rubrics for the evaluation of the proposed training activities is recommended. In this work, the use of a rubric generated by a group of experts is proposed, in which UPV indicators typical of the aforementioned competence are established together with some UPV indicators of the competence CT-08 Effective communication, since in problem solving it is intended that students solve them correctly, in a structured, clear and rigorous way, and using the scientific language properly. The objective of this work is focused on the initial validation of each of the indicators set by the group of experts, establishing an ideal, as well as on the assessment by the students, comparing such gradings. Finally, we propose using a fuzzy coefficient of adaptation to the ideal, which allows to measure the closeness to the ideal of the perception that the students have
of the fulfillment of the established criteria and, in the future, evaluating the acquisition of the aforementioned competence in the students.
[-]
[ES] En las conclusiones de algunos grupos de trabajo se sugiere calificar la competencia transversal CT-03 Análisis y resolución de problemas, sin fórmulas proporcionales a la nota final de la asignatura, recomendando ...[+]
[ES] En las conclusiones de algunos grupos de trabajo se sugiere calificar la competencia transversal CT-03 Análisis y resolución de problemas, sin fórmulas proporcionales a la nota final de la asignatura, recomendando para su evaluación la utilización de rúbricas para las actividades formativas planteadas. En este trabajo se plantea la utilización de una rúbrica generada por un grupo de expertos, en la que se establecen indicadores UPV propios de la citada competencia, junto con algún indicador UPV de la competencia CT-08 Comunicación efectiva, puesto que en la resolución de problemas se pretende que el alumnado los resuelva correctamente, de forma estructurada, clara y rigurosa y utilizando el lenguaje científico de forma adecuada. El objetivo de este trabajo está centrado en la validación inicial de cada uno de los indicadores establecidos por el grupo de expertos, estableciendo un ideal, así como en la valoración por parte del alumnado, comparando dichas evaluaciones. Finalmente proponemos la utilización de un coeficiente fuzzy de adecuación al ideal, que permite medir la cercanía al ideal de la percepción que tiene el alumnado del cumplimiento de los criterios establecidos y, en un futuro, evaluar la adquisición de la mencionada competencia en el alumnado.
[-]
|