[EN] In this paper the results achieved regarding long-term knowledge and concept remembrance collected by online interview one year after the finishing of the course “Auxiliary and warehouse operations in chemical industries ...[+]
[EN] In this paper the results achieved regarding long-term knowledge and concept remembrance collected by online interview one year after the finishing of the course “Auxiliary and warehouse operations in chemical industries and laboratories” are shown. The work is focused on role-play learning methodologies versus other so-called traditional strategies, with the aim at gaining evidences on those methods of information handling as more efficient and reliable for the learned concepts to be understood more deeply and interiorized for a longer time. In this sense, one year after completing the course, the students were interviewed with questions related to some of the matters performed under both types of confronted approaches. The results seem well aligned with the main thesis that lays at the foundation of role-play as a useful learning method: when students take a starring role in their own learning process, the concepts are absorbed and integrated in a more durable fashion (in contrast to the traditional passive learning). The data here displayed are more relevant when taken into account that most of the participants did not possess any previous ideas on the subjects dealt within this course.
[-]
[ES] En este trabajo se presentan los resultados obtenidos respecto a retención de conocimiento a largo plazo que fueron recopilados por el método de encuesta on-line un año después de la finalización del curso “Operaciones ...[+]
[ES] En este trabajo se presentan los resultados obtenidos respecto a retención de conocimiento a largo plazo que fueron recopilados por el método de encuesta on-line un año después de la finalización del curso “Operaciones auxiliares y de almacén en industrias y laboratorios químicos”. El trabajo está orientado a la experimentación con metodologías role-play frente a otras estrategias tradicionales de aprendizaje, con la intención de obtener evidencias sobre aquellos métodos de manejo de información como más eficientes y fiables a la hora de asimilar y comprender los conceptos de manera más profunda y duradera. En este sentido, los estudiantes fueron entrevistados un año después de terminar el curso con preguntas sobre conceptos trabajados con ambos tipos de métodos. Los resultados obtenidos apuntan en la línea de la tesis fundamental de la técnica role-play como método útil de aprendizaje: cuando los estudiantes asumen un papel protagonista en su propio proceso de aprendizaje, las ideas resultan absorbidas e integradas de manera más duradera (frente al aprendizaje pasivo tradicional). Los resultados aquí presentados poseen mayor relevancia, si cabe, al considerar que gran parte de los estudiantes no tenían un conocimiento previo en las materias impartidas.
[-]
|