[EN] The classical methods used to teach practical subjects in today's university context mean that
students are not very motivated when they come to the laboratory. This fact generates the
need for teachers to look for ...[+]
[EN] The classical methods used to teach practical subjects in today's university context mean that
students are not very motivated when they come to the laboratory. This fact generates the
need for teachers to look for new alternatives that can improve learning. Social networks
have become very important in today's society and can be a good tool to use in university
education. This research was carried out in the academic year 2021-2022 in the subject of
Bromatology, which is taken in the second year of the first term of the Degree in Human
Nutrition and Dietetics at the Catholic University of Valencia San Vicente Mártir, in a
population sample of 40 students. In the practical session, a bromatological analysis of
different flours was carried out. The general objective of this study was to research the use
of Instagram as a tool to encourage motivation, the learning of part of the practical
knowledge of the subject and to promote collaborative work. All the students stated that the
incorporation of the use of the social network as a means of disseminating their photographs,
and the creation of the scientific photography competition through this tool produced a high
degree of motivation in them, and 96% recognised that this methodological strategy
improved the assimilation of the concepts taught in the practical content of the subject and
encouraged teamwork.
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[ES] Los métodos clásicos utilizados para impartir las prácticas de las asignaturas en el contexto
universitario actual, hace que los alumnos acudan al laboratorio poco motivados. Este hecho
genera la necesidad de que ...[+]
[ES] Los métodos clásicos utilizados para impartir las prácticas de las asignaturas en el contexto
universitario actual, hace que los alumnos acudan al laboratorio poco motivados. Este hecho
genera la necesidad de que los docentes se planteen buscar nuevas alternativas que puedan
mejorar el aprendizaje. Las redes sociales han adquirido un gran protagonismo en la
sociedad actual y pueden ser una buena herramienta a utilizar en el ámbito educativo
universitario. Esta investigación se realizó en el curso académico 2021-2022 en la
asignatura de Bromatología que se cursa en segundo en el primer cuatrimestre del Grado
de Nutrición Humana y Dietética en la Universidad Católica de Valencia San Vicente Mártir en una muestra poblacional de 40 alumnos. En la sesión práctica se realizó un análisis
bromatológico de diferentes harinas. El objetivo general que se planteó en este estudio, fue
investigar el uso de Instagram como herramienta para incentivar la motivación, el
aprendizaje de parte de los conocimientos prácticos de la asignatura y fomentar el trabajo
colaborativo. Todos los alumnos manifestaron que la incorporación del uso de la red social
como medio de divulgación de sus fotografías, y la creación del concurso de fotografía
científica a través de esta herramienta produjo en ellos alto grado de motivación, además el
96% reconocieron que esta estrategia metodológica mejoró la asimilación de los conceptos
impartidos en los contenidos prácticos de la asignatura y fomentó el trabajo en equipo.
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