Resumen:
|
[EN] Teachers are professional experts in continuous evolution. Therefore, it is crucial to evaluate their preparation from the beginning of their professional career, which is why the analysis of their initial training ...[+]
[EN] Teachers are professional experts in continuous evolution. Therefore, it is crucial to evaluate their preparation from the beginning of their professional career, which is why the analysis of their initial training is essential with a view to adjusting educational processes to new historical and social demands. In this research, we focus on emotional intelligence as a key element to consider in university teaching. Thus, by analyzing the teaching guides of the Teacher Degrees in Early Childhood Education and Primary Education of the University of Castilla-La Mancha (UCLM), we have attempted to analyze how emotional intelligence is included in teaching planning. For this purpose, an expert analysis has been carried out with 15 participants and the Verified Reports of the Master's Degree at UCLM have also been reviewed. All of this has allowed us to establish the connection between the skills required in the Master's Degree and the emotional aspects. Also, it has been possible to identify the areas and specialties that are more and less related to emotional intelligence, organizing them into categories and groups. Finally, a plan for action is proposed in accordance with current educational laws since, in conclusion, the need to make some adjustments in the training of teachers with regard to emotional intelligence is evident.
[-]
[ES] Los docentes son profesionales expertos en continua evolución. Por ello, es crucial evaluar su preparación desde el comienzo de su carrera profesional, por lo que el análisis de su formación inicial es esencial con ...[+]
[ES] Los docentes son profesionales expertos en continua evolución. Por ello, es crucial evaluar su preparación desde el comienzo de su carrera profesional, por lo que el análisis de su formación inicial es esencial con vistas a ajustar los procesos educativos a las nuevas demandas históricas y sociales. En esta investigación, nos centramos en la inteligencia emocional como elemento clave a considerar en la docencia universitaria. Así, mediante el análisis de las guías docentes de los Grados de Maestro en Educación Infantil y Educación Primaria de la Universidad de Castilla-La Mancha (UCLM), se ha pretendido analizar cómo se incluye la inteligencia emocional en la planificación docente. Para tal fin, se ha realizado un juicio de expertos con 15 participantes y también se han revisado las Memorias Verificadas de los Grado de Maestro en la UCLM. Todo ello ha permitido establecer la conexión entre las habilidades requeridas en el Grado de Maestro y los aspectos emocionales. También, se ha logrado identificar las áreas y menciones que están más y menos relacionadas con la inteligencia emocional, organizándose en categorías y grupos. Por último, se propone una propuesta de actuación en conformidad con las leyes educativas vigentes ya que, a modo de conclusión, se hace evidente la necesidad de hacer algunos ajustes en la capacitación de los profesores en lo que respecta a inteligencia emocional.
[-]
|