[EN] Training competent learners capable of acting in complex situations is a challenge of current university teaching. In response to this challenge, teaching methodologies that promote more active learners engagement ...[+]
[EN] Training competent learners capable of acting in complex situations is a challenge of current university teaching. In response to this challenge, teaching methodologies that promote more active learners engagement and a greater capacity for self-regulation of their learning have increased, such as the use of personalised learning strategies. In this work, we present a research that adopts a mixed methodological approach with quantitative predominance, whose objective is to investigate the Educational Psychology students perspective of Initial Teacher Training regarding an experience of teaching innovation aimed at reinforcing students sense-making and engagement with their learning. A questionnaire was designed with open and closed questions that a total of 274 students answered. This article presents the basic descriptive analysis of the quantitative data from the questionnaire. The results indicate high students engagement and show different evaluations of the personalised learning strategies contemplated in the innovation, being especially valued: the possibility of choosing the format to demonstrate learning outcomes, the analysis of real situations of professional teaching practice and reflection on the executive aspects of the learning process carried out. The conclusions highlight the importance of integrating educational research as an integral part of improving teaching and learning processes and the need to consider the students perspective to design formative training environments to be able to generate students sensemaking and engagement.
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[ES] Formar aprendices competentes capaces de actuar ante situaciones complejas es un reto de la docencia universitaria actual. Como respuesta a este desafío, se han incrementado las metodologías de enseñanza que promueven ...[+]
[ES] Formar aprendices competentes capaces de actuar ante situaciones complejas es un reto de la docencia universitaria actual. Como respuesta a este desafío, se han incrementado las metodologías de enseñanza que promueven una implicación más activa del aprendiz y una mayor capacidad de autorregulación de su aprendizaje, tales como el uso de estrategias de personalización. En este trabajo, presentamos una investigación que adopta un enfoque metodológico mixto con preponderancia cuantitativa, cuyo objetivo es indagar la perspectiva del alumnado de Psicología de la Educación de la Formación Inicial del Profesorado ante una experiencia de innovación docente dirigida a reforzar el sentido e implicación del alumnado con su aprendizaje. Se diseñó un cuestionario con preguntas abiertas y cerradas que respondieron un total 274 estudiantes. Este artículo presenta el análisis descriptivo básico de los datos cuantitativos del cuestionario. Los resultados indican una elevada implicación del alumnado y muestran valoraciones distintas de las estrategias de personalización contempladas en la innovación, siendo especialmente valorados: la posibilidad de elegir el formato para evidenciar los resultados de aprendizaje, el análisis de situaciones reales de la práctica profesional docente y la reflexión sobre los aspectos ejecutivos del proceso de aprendizaje y los aprendizajes realizados. Las conclusiones subrayan la importancia de integrar la investigación educativa como una parte consustancial a la mejora de los procesos de enseñanza y aprendizaje y la necesidad de considerar la perspectiva del alumnado para diseñar entornos formativos generadores de sentido.
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