Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author | Savall Alemany, Francisco | es_ES |
dc.contributor.author | Domènech Blanco, Josep Lluís | es_ES |
dc.contributor.author | Martínez Torregrosa, Joaquín | es_ES |
dc.contributor.author | Rey Cubero, Alexandra | es_ES |
dc.contributor.author | Rosa Cintas, Sergio | es_ES |
dc.date.accessioned | 2017-04-20T10:17:15Z | |
dc.date.available | 2017-04-20T10:17:15Z | |
dc.date.issued | 2016-01-31 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10251/79854 | |
dc.description.abstract | [EN] The e ectiveness of the problem based teaching on the science learning has been highlighted by the didacticresearch. This teaching model is characterized by organizing the units around problems and by proposinga research plan to nd a solution which requires concepts and models to be introduced in a functional way,as possible solutions to the problem. In this article we present a problem based unit for teaching quantumphysics in introductory physics courses and we analyze in detail the teaching strategy that we follow tobuild a model to explain the emission and absorption of radiation | es_ES |
dc.description.abstract | [ES] La investigación didáctica ha destacado el papel de la enseñanza problematizada en el aprendizaje de las ciencias. Este modelo de enseñanza se caracteriza por organizar las unidades en torno a problemas y proponer un plan de investigación para avanzar en su solución que exige que los conceptos y modelos sean introducidos de manera funcional, como posibles soluciones al problema planteado. En este artículo presentamos una unidad problematizada para la enseñanza de la física cuántica en los cursos introductorios de física, analizando con detalle la estrategia seguida para construir un modelo que explique la emisión y absorción de radiación. | es_ES |
dc.language | Español | es_ES |
dc.publisher | Universitat Politècnica de València | |
dc.relation.ispartof | Modelling in Science Education and Learning | |
dc.rights | Reconocimiento - No comercial (by-nc) | es_ES |
dc.subject | Enseñanza problematizada | es_ES |
dc.subject | Física cuántica | es_ES |
dc.subject | Fotón | es_ES |
dc.subject | Espectros | es_ES |
dc.subject | Modelo | es_ES |
dc.subject | Problem based teaching | es_ES |
dc.subject | Quantum physics | es_ES |
dc.subject | Photon | es_ES |
dc.subject | Spectra | es_ES |
dc.subject | Model | es_ES |
dc.title | La enseñanza problematizada de la física cuántica en el bachillerato y en los cursos introductorios de física | es_ES |
dc.title.alternative | A guided problem solving approach forteaching quantum physics in secondaryschool and physics introductory courses | es_ES |
dc.type | Artículo | es_ES |
dc.date.updated | 2017-04-20T09:07:30Z | |
dc.identifier.doi | 10.4995/msel.2017.6675 | |
dc.rights.accessRights | Abierto | es_ES |
dc.description.bibliographicCitation | Savall Alemany, F.; Domènech Blanco, JL.; Martínez Torregrosa, J.; Rey Cubero, A.; Rosa Cintas, S. (2016). La enseñanza problematizada de la física cuántica en el bachillerato y en los cursos introductorios de física. Modelling in Science Education and Learning. 10(1):199-220. https://doi.org/10.4995/msel.2017.6675 | es_ES |
dc.description.accrualMethod | SWORD | es_ES |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.4995/msel.2017.6675 | es_ES |
dc.description.upvformatpinicio | 199 | es_ES |
dc.description.upvformatpfin | 220 | es_ES |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es_ES |
dc.description.volume | 10 | |
dc.description.issue | 1 | |
dc.identifier.eissn | 1988-3145 | |
dc.description.references | Becerra-Labra, C., Gras-Martí, A., & Martínez-Torregrosa, J. (2007). La Física con una estructurada problematizada: efectos sobre el aprendizaje conceptual, las actitudes e intereses de los estudiantes universitarios. Revista Brasileira de Ensino de Física, 29(1), 95-103. doi:10.1590/s1806-11172007000100016 | es_ES |
dc.description.references | Becerra, C., Gras. A. & Martínez Torregrosa, J. (2010). Efectos sobre la capacidad de resolución de problemas de "lápiz y papel" de una ense-anza-aprendizaje de la física con una estructura problematizada. Revista Brasileira de Ensino de Física, 32 (2), 2401-2411. | es_ES |
dc.description.references | Bohr, N. (1913). I. On the constitution of atoms and molecules. The London, Edinburgh, and Dublin Philosophical Magazine and Journal of Science, 26(151), 1-25. doi:10.1080/14786441308634955 | es_ES |
dc.description.references | Bohr, N. (1913). XXXVII. On the constitution of atoms and molecules. The London, Edinburgh, and Dublin Philosophical Magazine and Journal of Science, 26(153), 476-502. doi:10.1080/14786441308634993 | es_ES |
dc.description.references | Bohr, N. (1964). Física atómica y conocimiento humano. Madrid: Aguilar. | es_ES |
dc.description.references | Chamizo, J. A. (2011). A New Definition of Models and Modeling in Chemistry’s Teaching. Science & Education, 22(7), 1613-1632. doi:10.1007/s11191-011-9407-7 | es_ES |
dc.description.references | Einstein, A. (1917). Sobre a teoria quàntica da radiaçao. En Revista Brasileira de Ensino de Física. (2005). 27 (1), 93-100. | es_ES |
dc.description.references | Einstein, A. & Infeld, L. (1986). La evolución de la Física. Barcelona: Biblioteca Científica Salvat. | es_ES |
dc.description.references | Hadzidaki, P. (2006). The Heisenberg Microscope: A Powerful Instructional Tool for Promoting Meta-Cognitive and Meta-Scientific Thinking on Quantum Mechanics and the ‚Nature of Science’. Science & Education, 17(6), 613-639. doi:10.1007/s11191-006-9057-3 | es_ES |
dc.description.references | Ivanjek, L., Shaffer, P. S., McDermott, L. C., Planinic, M., & Veza, D. (2015). Research as a guide for curriculum development: An example from introductory spectroscopy. I. Identifying student difficulties with atomic emission spectra. American Journal of Physics, 83(1), 85-90. doi:10.1119/1.4901977 | es_ES |
dc.description.references | Ivanjek, L., Shaffer, P. S., McDermott, L. C., Planinic, M., & Veza, D. (2015). Research as a guide for curriculum development: An example from introductory spectroscopy. II. Addressing student difficulties with atomic emission spectra. American Journal of Physics, 83(2), 171-178. doi:10.1119/1.4902222 | es_ES |
dc.description.references | Jammer, M. (1966). The conceptual development of quantum mechanics. Ney York: Mc Graw Hill. | es_ES |
dc.description.references | Justi, R. S., & Gilbert, J. K. (2002). Modelling, teachers’ views on the nature of modelling, and implications for the education of modellers. International Journal of Science Education, 24(4), 369-387. doi:10.1080/09500690110110142 | es_ES |
dc.description.references | Justi, R. S., & Gilbert, J. K. (2002). Science teachers’ knowledge about and attitudes towards the use of models and modelling in learning science. International Journal of Science Education, 24(12), 1273-1292. doi:10.1080/09500690210163198 | es_ES |
dc.description.references | JustI, R. (2006). La ense-anza de ciencias basada en la elaboración de modelos. Ense-anza de las Ciencias, 24 (2), 173-184. | es_ES |
dc.description.references | Kalkanis, G., Hadzidaki, P., & Stavrou, D. (2003). An instructional model for a radical conceptual change towards quantum mechanics concepts. Science Education, 87(2), 257-280. doi:10.1002/sce.10033 | es_ES |
dc.description.references | Lindley, D. (2008). Incertidumbre. Barcelona: Ariel. | es_ES |
dc.description.references | Louca, L. T., Zacharia, Z. C., & Constantinou, C. P. (2011). In Quest of productive modeling-based learning discourse in elementary school science. Journal of Research in Science Teaching, 48(8), 919-951. doi:10.1002/tea.20435 | es_ES |
dc.description.references | Martínez Sancho, V. (1992). Fonaments de Física II. Barcelona: Enciclopèdia Catalana. | es_ES |
dc.description.references | Oh, P. S., & Oh, S. J. (2010). What Teachers of Science Need to Know about Models: An overview. International Journal of Science Education, 33(8), 1109-1130. doi:10.1080/09500693.2010.502191 | es_ES |
dc.description.references | Osuna, L. (2007). Planificación, puesta en práctica y evaluación de la ense-anza problematizada sobre la luz y la visión en la educación secundaria obligatoria. Tesis Doctoral. Universitat de València. | es_ES |
dc.description.references | Osuna, L., Martínez Torregrosa, J. & Menargues, A. (2012). Evaluación de la ense-anza problematizada sobre la luz y la visión en la educación secundaria obligatoria. Ense-anza de las Ciencias, 30 (3), 295-317. | es_ES |
dc.description.references | Passmore, C. M., & Svoboda, J. (2012). Exploring Opportunities for Argumentation in Modelling Classrooms. International Journal of Science Education, 34(10), 1535-1554. doi:10.1080/09500693.2011.577842 | es_ES |
dc.description.references | Rutherford, F. J., Holton, G. & Watson, F. G. (1970). Project Physics. California: Holt, Rinehart and Winston. | es_ES |
dc.description.references | Schwarz, C. V., & Gwekwerere, Y. N. (2007). Using a guided inquiry and modeling instructional framework (EIMA) to support preservice K-8 science teaching. Science Education, 91(1), 158-186. doi:10.1002/sce.20177 | es_ES |
dc.description.references | Savall, F., Domènch, J. L. & Martínez Torregrosa, J. (2013a). ¿Los profesores de Física i Química disponen de un modelo que explique la formación de los espectros atómicos? IX Congreso Internacional sobre Investigación en Didáctica de las Ciencias. 3237-3242. | es_ES |
dc.description.references | Savall, F., Domènech, J. L. & Martínez Torregrosa, J. (2013b). La introducción del concepto de fotón en bachillerato. Revista Brasileira de Ensino de Fisica, 35 (2), 2404. | es_ES |
dc.description.references | Savall, F., Domènech, J. L. & Martínez Torregrosa, J. (2014). El espectroscopio cuantitativo como instrumento para la construcción y uso de modelos de emisión y absorción de radiación en física cuántica. Revista Brasileira de Ensino de Fisica, 36 (4), 4302. | es_ES |
dc.description.references | Verdú, R. (2004). La estructura problematizada de los temas y cursos de Física y Química como instrumento de mejora de su ense-anza y aprendizaje. Tesis Doctoral. Universitat de València. | es_ES |
dc.description.references | Windschitl, M., Thompson, J., & Braaten, M. (2008). Beyond the scientific method: Model-based inquiry as a new paradigm of preference for school science investigations. Science Education, 92(5), 941-967. doi:10.1002/sce.20259 | es_ES |
dc.description.references | Zollman, D. A., Rebello, N. S., & Hogg, K. (2002). Quantum mechanics for everyone: Hands-on activities integrated with technology. American Journal of Physics, 70(3), 252-259. doi:10.1119/1.1435347 | es_ES |