Resumen:
|
[EN] Current university context is experiencing many changes and in order to achieve a better adaptation of students to this new context it is important to identify university students’ characteristics. Among students ...[+]
[EN] Current university context is experiencing many changes and in order to achieve a better adaptation of students to this new context it is important to identify university students’ characteristics. Among students characteristics’ we emphasise the relevance of self-concept, or the perception that we have about ourselves, motivation and learning strategies that students use to acquire knowledge. In this study a total of 155 students from the University of Granada took part (143 female and 12 men; mean age=22.48, SD=4.11), of whom 65 were taking a degree that belongs to the Social Science disciplines (Preschool Education Degree) and 90 were taking a degree that belongs to the Health Sciences discipline (Speech Therapy degree). Results show that, in general, participants from this study obtain high scores in self-concept. More specifically they score high on family and social self-concept and low on emotional self-concept. Students from both degrees show high to moderate levels of motivation, particularly of intrinsic motivation, high levels of self-efficacy beliefs and intermediate levels of anxiety. The most frequently used learning strategy was the elaboration strategy. To conclude, despite belonging to two different disciplines, there are many similarities between students from both degrees. The implication of results is discussed.
[-]
[ES] La universidad actual está experimentando diversos cambios, dentro de este contexto es relevante conocer las características del alumnado universitario para lograr una adaptación más óptima. Entre las características ...[+]
[ES] La universidad actual está experimentando diversos cambios, dentro de este contexto es relevante conocer las características del alumnado universitario para lograr una adaptación más óptima. Entre las características más relevantes a analizar destacamos la relevancia del autoconcepto, o la percepción que las personas tenemos de nosotras mismas, la motivación y las estrategias que emplean los estudiantes para el aprendizaje en el ámbito universitario.En este estudio han participado un total de 155 estudiantes de Grado de la Universidad de Granada (143 mujeres y 12 hombres; edad media = 22.48, DT= 4.11), de éstos 65 pertenecen al área de Ciencias Sociales (Grado de Educación Infantil) y 90 al área de Ciencias de la Salud (Grado de Logopedia). Los resultados revelan que en general presentan puntuaciones altas en autoconcepto. En concreto destaca el autoconcepto familiar y social con los valores más altos, mientras que el emocional se revela con valores más bajos.En ambos grados presentan unos niveles de motivación medio-altos, destacando una orientación motivacional intrínseca, mientras que la ansiedad revela puntuaciones intermedias. La estrategia de aprendizaje de elaboración se revela como la más utilizada entre los estudiantes. A modo de conclusión se observan bastantes similitudes entre las características de autoconcepto, motivación y estrategias de aprendizaje a pesar de pertenecer a áreas diferentes. No obstante cabe destacar en ambas áreas presentan rasgos parecidos. Se discute la implicación de los resultados encontrados.
[-]
|