Resumen:
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[EN] This paper focuses on academic excellence from the point of view of the students, who are the most important teaching-learning element according to the European Higher Education Area (EHEA). We identified all candidates ...[+]
[EN] This paper focuses on academic excellence from the point of view of the students, who are the most important teaching-learning element according to the European Higher Education Area (EHEA). We identified all candidates eligible for the highest honor qualification in Spanish universities (N = 22) from two degrees. The sample included students from five academic years (2010-2015) from the degree in Social Education, and one academic year (2015-2016) from the degree in Primary Education at the University of Castilla-La Mancha (UCLM, Spain). We asked them to produce an essay (egodocument) in which they explained why they should receive this honor. The analysis of the essays were decisive in order to grant excellence; in addition, the essays were key introspective instrument that helped us to transform assessmentoflearning into assessmentforlearning. Beyond mere learning (knowing) and acquisition of competences (know how), outstanding students showed ethical attitudes and behaviors which were difficult to neglect, namely, equity, honesty, altruism, etc. (Knowing to be and to be together). The difference between outstanding students and someone who also deserves the highest honors may not lie in the position between nine and ten. This experience could be of interest to those academics concerned about the quality of higher education as it stresses a need for rethinking excellence, particularly when excellence is only based on quantitative criteria.
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[ES] El presente trabajo profundiza en la excelencia universitaria desde, según el incipiente Espacio Europeo de Educación Superior (EEES), la parte más importante del proceso de enseñanza-aprendizaje: el estudiante. A lo ...[+]
[ES] El presente trabajo profundiza en la excelencia universitaria desde, según el incipiente Espacio Europeo de Educación Superior (EEES), la parte más importante del proceso de enseñanza-aprendizaje: el estudiante. A lo largo de cinco cursos académicos (2010-2015) del Grado de Educación Social y de uno del Grado en Maestro de Educación Primaria (2015- 2016), ambos de la Universidad de Castilla-La Mancha (UCLM), se identificó a todos los candidatos que podían optar a la mayor distinción, Matrícula de Honor, en cada una de las cuatro asignaturas estudiadas (N = 22). A cada uno de ellos se le pidió que elaborara una defensa final por escrito, un egodocumento, donde argumentaran por qué deberían recibir dicha calificación. El análisis de los discursos elaborados, como elemento decisivo a la hora de otorgar la excelencia académica, presenta un excelente ejercicio de introspección que convierte la evaluación del aprendizaje en una evaluación para el aprendizaje. Más allá del conocimiento (saber) y las destrezas adquiridas (saber hacer), los estudiantes sobresalientes presentan aspectos éticos difíciles de ignorar: equidad, honradez, altruismo, etc. (saber ser y estar). La diferencia entre un estudiante sobresaliente y alguien que merece una Matrícula de Honor puede que no radique en unas simples décimas entre el nueve y el diez. La presente experiencia es de utilidad para todos aquellos profesores universitarios preocupados por la calidad de la educación superior, poniendo sobre la mesa la necesidad de replantear una excelencia exclusivamente centrada en criterios cuantitativos.
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