Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author | Blecua Sánchez, Isabel | es_ES |
dc.contributor.author | Sánchez Garrido, Carmen | es_ES |
dc.date.accessioned | 2018-01-02T12:45:39Z | |
dc.date.available | 2018-01-02T12:45:39Z | |
dc.date.issued | 2017-12-29 | |
dc.identifier.issn | 1133-4770 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10251/93792 | |
dc.description.abstract | [EN] This article presents the response of a group of teachers from a bilingual State Secondary School with an intake of very varied student profiles, to the problems of production and comprehension of texts, which they had identified at different levels of schooling and in a variety of subjects. First, it describes the context in which the decision was taken to create a Working Group to introduce colleagues to the Reading to Learn pedagogy as a result of the participation a number of members of staff in the Teacher Learning for European Literacy Education (TeL4ELE) project. Next, it presents the contents of the In-service Training Seminar, which triggered a reflection on their student’ control of school discourses, and led to an intervention based on knowledge of the genres of the texts used in class. Finally, a number of examples of student written production are analyzed, showing development in the students’ control of the genres. The experience shows the teachers’ recognition of the model’s potential for working with texts across the curriculum, and especially of the solutions it offers to the great diversity of pupils in their classrooms. Thus, the participants’ have adopted a new approach to reading and writing in their school. | es_ES |
dc.description.abstract | [ES] Este artículo presenta la respuesta de un grupo de profesores de un Instituto de Enseñanza Secundaria bilingüe de la Comunidad de Madrid, con gran diversidad en sus aulas, a problemas de comprensión y producción de textos identificados en distintos niveles y asignaturas. En primer lugar, se describe el contexto en el que surge la propuesta de crear un grupo de Grupo de Trabajo para introducir en el centro la metodología de Reading to Learn, animados por la participación en el proyecto Teacher Learning for European Literacy Education (TeL4ELE) de varios profesores del centro. A continuación, se detallan los contenidos del proyecto de formación permanente que promovieron una reflexión acerca de las capacidades discursivas de los alumnos y el diseño de una intervención didáctica basada en los conocimientos de los géneros escolares con los que se trabajaba en el aula. Finalmente, se analizan algunos ejemplos de los logros discursivos de los alumnos. Tras la experiencia, se constata que los docentes ven en el modelo una posibilidad global de acercamiento a los textos en todas las áreas curriculares, sobre todo, teniendo en cuenta la diversidad de alumnado que existe en las aulas, y desde entonces, abordan sus prácticas letradas de manera diferente. | es_ES |
dc.language | Español | es_ES |
dc.publisher | Universitat Politècnica de València | |
dc.relation.ispartof | Lenguaje y Textos | |
dc.rights | Reconocimiento - No comercial - Sin obra derivada (by-nc-nd) | es_ES |
dc.subject | Escritura en las áreas del currículo | es_ES |
dc.subject | Lectura | es_ES |
dc.subject | Géneros discursivos | es_ES |
dc.subject | Formación del profesorado | es_ES |
dc.subject | Grupo de trabajo | es_ES |
dc.subject | Writing across the curriculum | es_ES |
dc.subject | Reading | es_ES |
dc.subject | Discourse genres | es_ES |
dc.subject | Teacher training | es_ES |
dc.subject | In-school seminar | es_ES |
dc.title | Cambios de enseñanza-aprendizaje tras la implementación del modelo Reading to Learn/Leer para Aprender en las aulas de educación secundaria de un Centro bilingüe | es_ES |
dc.title.alternative | Changes in teaching/learning in the classes of a bilingual secondary school after implementing the Reading to Learn model | es_ES |
dc.type | Artículo | es_ES |
dc.date.updated | 2018-01-02T11:23:20Z | |
dc.identifier.doi | 10.4995/lyt.2017.8724 | |
dc.rights.accessRights | Abierto | es_ES |
dc.description.bibliographicCitation | Blecua Sánchez, I.; Sánchez Garrido, C. (2017). Cambios de enseñanza-aprendizaje tras la implementación del modelo Reading to Learn/Leer para Aprender en las aulas de educación secundaria de un Centro bilingüe. Lenguaje y Textos. (46):55-68. https://doi.org/10.4995/lyt.2017.8724 | es_ES |
dc.description.accrualMethod | SWORD | es_ES |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.4995/lyt.2017.8724 | es_ES |
dc.description.upvformatpinicio | 55 | es_ES |
dc.description.upvformatpfin | 68 | es_ES |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es_ES |
dc.description.issue | 46 | |
dc.description.references | ACEVEDO, C., COFFIN, C. y LÖVSTEDT, A.C. (2013). Teacher learning for European literacy education ( TeL4ELE) Final report. Public part. | es_ES |
dc.description.references | CARR, W. y KEMMIS, S. (2003). Becoming critical. Education, knowledge and action research. NY, Estados Unidos: Deakin University Press. | es_ES |
dc.description.references | CHRISTIE, F. y DEREWIANKA, B. (2008). School discourse. Learning to write across the years of schooling. London: Continuum. | es_ES |
dc.description.references | ELLIOT, J. (1990). La investigación-acción en educación. Madrid: Morata. | es_ES |
dc.description.references | EUROPEAN COMMISSION (2013). Reducing early school leaving: Key messages and policy report. Final report of the thematic working group on early school leaving. Education and Training. http://ec.europa.eu/dgs/education_culture/repository/education/policy/strategic-framework/doc/esl-group-report_en.pdf. [último acceso: marzo de 2014]. | es_ES |
dc.description.references | HALLIDAY, M.A.K. (1993). Towards a language-based theory of education. Linguistics and Education, 5, 93-115. https://doi.org/10.1016/0898-5898(93)90026-7 | es_ES |
dc.description.references | MECD, MINISTERIO DE EDUCACIÓN CULTURA Y DEPORTE. (2014). PISA 2012Informe Español. INEE Instituto Nacional de Evaluación Educativa Educainee. 21 diciembre. https://www.mecd.gob.es/dctm/inee/internacional/pisa2012/pisa2012voli-24-02-2014.pdf?documentId=0901e72b8189abb8 [último acceso: septiembre de 2015). | es_ES |
dc.description.references | MECD, MINISTERIO DE EDUCACIÓN CULTURA Y DEPORTE. (2015). Objetivos educativos europeos y españoles: Estrategia educación y formación 2020. Informe español 2014. Actualización de gráficos y tablas. https://www.mecd.gob.es/dctm/inee/internacional/et2020informe-espanol-2014.pdf?documentId=0901e72b81c42cf3[último acceso: octubre de 2016) | es_ES |
dc.description.references | ROSE, D. (2014). Reading to learn: Accelerating learning and closing the gap. Sydney: Reading to Learn. http://www.readingtolearn.com.au | es_ES |
dc.description.references | ROSE, D. y MARTIN, J.R. (2012). Learning to write, reading to learn: Genre, knowledge and pedagogy in the Sydney School. London: Equinox. | es_ES |
dc.description.references | STENHOUSE, L. (1988). Investigación y desarrollo del curriculum. Madrid: Morata. | es_ES |
dc.description.references | WHITTAKER, R. (2014). Teacher learning for European literacy education ( TeL4ELE) Final report Spain. Disponible enhttp://www.formule.es. | es_ES |