Resumen:
|
[EN] The introduction of Information and Communication Technologies (ICT)
means an undeniable and irreversible change of educational paradigm
offering alternatives for attending teaching which are reflected in ...[+]
[EN] The introduction of Information and Communication Technologies (ICT)
means an undeniable and irreversible change of educational paradigm
offering alternatives for attending teaching which are reflected in teachinglearning
process. The teacher should compete with many technologies
presenting different options for students’ formation. The open and
participative courses favor the relationship and make feasible the
communication. The Higher Education requires new models which allow
training people able to adapt and survive in changing environments. From
this point of view, it is said of liquid education or learning, appropriate to
our times. It is based on the use of technologies and the adaptation of
knowledge to people. It is about an education according to circumstances,
which is adapted to context and virtual behavior of people. This
communication shows a model of liquid learning for basic chemistry, an
SPOC (Small Private On line Course) aimed at a more reduced public than
the MOOCs. It is progressive and personalized, with instantaneous feedback.
The reasons leading teachers to design this sort of initiative have been
described, the same way that the content analysis and the authors’ workload.
[-]
[ES] El cambio del paradigma educativo que ha supuesto la introducción de las TIC es innegable e irreversible ofreciendo alternativas a la docencia presencial que se ven reflejadas en el proceso de enseñanza-aprendizaje. ...[+]
[ES] El cambio del paradigma educativo que ha supuesto la introducción de las TIC es innegable e irreversible ofreciendo alternativas a la docencia presencial que se ven reflejadas en el proceso de enseñanza-aprendizaje. El profesor debe competir con tecnologías varias que proporcionan diferentes opciones de formación a sus estudiantes. Los cursos abiertos y participativos favorecen la relación y posibilitan la comunicación. La Educación Superior requiere de nuevos modelos que permitan la formación de personas con capacidad de adaptarse y de sobrevivir en un ambiente cambiante. Desde esta perspectiva se habla de educación o aprendizaje líquido, acorde a nuestros tiempos, basado en el uso de tecnologías, adaptando el conocimiento a las personas. Se trata de una educación a medida de las circunstancias, que se ajusta al contexto y al comportamiento virtual de las personas. Esta comunicación presenta un modelo de aprendizaje líquido de la Química básica, un curso SPOC “Small Private Online Courses”, dirigido a un público más reducido que los MOOC, progresivo, personalizado, con retroalimentación instantánea. Se describen los motivos que han llevado a los profesores a diseñar este tipo de iniciativa, el análisis de los contenidos y el volumen de trabajo que ha supuesto para los autores.
[-]
|