[EN] One of the challenges facing higher education is to train professionals
capable of adapting to the continuous changes of the society. Training should
be directed towards the attainment of competences that include ...[+]
[EN] One of the challenges facing higher education is to train professionals
capable of adapting to the continuous changes of the society. Training should
be directed towards the attainment of competences that include knowledge of
materials, skills, attitudes and values that will enable them to adapt quickly,
effectively and committed to the changes. In this scenario skills have a
crucial role and should be developed within the framework of the subjects
that constitute the curriculum. The Polytechnic University of Valencia has
plans to incorporate thirteen of them into the curriculum of all its graduates.
Competences are acquired from tasks that integrate all aspects that define
them. This requires methodologies that promote active learning as well as the
evaluation methods to demonstrate the achievements. In this communication,
presented by several professors of the Grupo de Innovación e Investigación
en Metodologías Activas (GIIMA), both the activities and the evaluation of
the learning acquired by the students of two subjects in the first year of the
degree of biomedical engineering related with the competence in "Effective
communication”, are described.
[-]
[ES] Uno de los retos a los que se enfrenta la Educación Superior es formar profesionales capaces de adaptarse a los cambios continuos de la sociedad actual. La formación debe orientarse hacia la consecución de competencias ...[+]
[ES] Uno de los retos a los que se enfrenta la Educación Superior es formar profesionales capaces de adaptarse a los cambios continuos de la sociedad actual. La formación debe orientarse hacia la consecución de competencias que incluyan los saberes de las materias, las habilidades, las actitudes y los valores que les permitan adaptarse de manera rápida, eficaz y comprometida a los cambios. En este escenario las competencias transversales tienen un papel fundamental y deben desarrollarse en el marco de las distintas materias que integran el plan de estudios. La Universitat Politècnica de València se ha planteado la incorporación de trece de ellas en el currículum de todos sus egresados. Las competencias se adquieren a partir de tareas que integren todos los aspectos que las definen, para ello se requiere de metodologías que promuevan el aprendizaje activo y de métodos de evaluación que acrediten la adquisición de las mismas. En esta comunicación, presentada por varios profesores de GRUPO DE INNOVACIÓN E INVESTIGACIÓN EN METODOLOGÍAS ACTIVAS (GIIMA), se describen las actividades desarrolladas y la evaluación del aprendizaje adquirido por los estudiantes de dos asignaturas de primer curso del Grado de Ingeniería Biomédica para la competencia transversal ”Comunicación efectiva”.
[-]
|