Resumen:
|
[EN] Language learning requires an interaction between the students and the
teacher in the classroom that allows for the actual practice of the
communicative aspects of the language.
Given the small number of language ...[+]
[EN] Language learning requires an interaction between the students and the
teacher in the classroom that allows for the actual practice of the
communicative aspects of the language.
Given the small number of language courses and credits offered in the
degrees’ programs and the UPV requirements of a B2 level of language
competence for the award of Bachelor’s degrees, the introduction of flipteaching
in the English courses helps to significantly optimize teaching
resources and to better use the time available in the classroom (Bergmann,
Obermyer y Willie 2011, Stone 2012).
In this paper we present a proposal for the implementation of flip-teaching in
the course of English for Business Management (IGE)-B1 level, as an
alternative to conventional teaching and learning methodologies. This
approach allows students to review the theoretical aspects at home, through
easily available technological media, such as PoliformaT or the internet, and
therefore optimize the face-to-face classroom time, so necessary in teaching
languages.
With this experience we expect to foster the students’ motivation as they will
have the opportunity of developing real communicative skills and strategies,
thus improving their performance and language competence. In this way
students will be better prepared to meet the UPV language reqirements for
graduating and eventually improving their opportunities in the international
labor market.
[-]
[ES] El aprendizaje de idiomas necesita una interacción entre los alumnos y el profesor en la clase que permita la práctica real de los aspectos comunicativos de la lengua. Dado el escaso número de créditos en las titulaciones ...[+]
[ES] El aprendizaje de idiomas necesita una interacción entre los alumnos y el profesor en la clase que permita la práctica real de los aspectos comunicativos de la lengua. Dado el escaso número de créditos en las titulaciones de grado dedicado a los idiomas y las exigencias de la UPV de un nivel B2 de competencia lingüística para graduarse, la introducción de flip-teaching en los programas de las asignaturas de inglés sin duda permiten optimizar los recursos y aprovechar el tiempo disponible en el aula (Bergmann, Obermyer y Willie 2011, Stone 2012). En este trabajo presentamos una propuesta de utilización de esta metodología en la clase de Inglés para la Gestión Empresarial (IGE) nivel B1, como alternativa a la enseñanza tradicional. Se trata de combinar la posibilidad de que el alumno estudie los aspectos teóricos previamente, a través de distintos medios, como la plataforma PoliformaT o internet y, de este modo, optimizar el tiempo presencial en el aula tan necesario en la enseñanza de idiomas. Con esta iniciativa esperamos fomentar la motivación del estudiante al poder utilizar todo el tiempo presencial en la práctica real de la lengua cono lo que se logrará mejorar su rendimiento y competencia comunicativa y, de este modo, sentar la bases y afianzar sus conocimientos para poder alcanzar el nivel B2, imprescindible no solo para graduarse sino para también para acceder al mercado laboral internacional. Palabras clave: enseñanza inversa, inglés para los negocios, TIC, aprendizaje centrado en el alumno, aprendizaje activo.
[-]
|