Alcina, J. (1987). La enseñanza universitaria, mi experiencia personal. Boletín de la Institución Libre de Enseñanza, 2, pp. 29-38.
Angeli, C. & Valanides, N. (2009). Epistemological and methodological issues for the conceptualization, development, and assessment of ICT-TPCK: Advances in technological pedagogical content knowledge (TPCK). Computers & Education, 52 (1), pp. 154-168.
Burbules, N. C. y Callister, T. A. (2008). Educación: riesgos y promesas de las nuevas tecnologías de la información. Buenos Aires: Ediciones Granica.
[+]
Alcina, J. (1987). La enseñanza universitaria, mi experiencia personal. Boletín de la Institución Libre de Enseñanza, 2, pp. 29-38.
Angeli, C. & Valanides, N. (2009). Epistemological and methodological issues for the conceptualization, development, and assessment of ICT-TPCK: Advances in technological pedagogical content knowledge (TPCK). Computers & Education, 52 (1), pp. 154-168.
Burbules, N. C. y Callister, T. A. (2008). Educación: riesgos y promesas de las nuevas tecnologías de la información. Buenos Aires: Ediciones Granica.
Chávez, A.; Gómez, F.; Portillo, J. R. y Riscos, A. (Eds.) (2011). Actas del Simposio-Taller JENUI 2010. XVII Jornadas de Enseñanza Universitaria de la Informática. ETSIISevilla, 5-8 julio
Cox, S. (2008). A conceptual analysis of technological pedagogical content knowledge. A dissertation submitted to the faculty of Brigham Young University. Doctor of Philosophy. Department of Instructional Psychology & Technology. Brigham Young University.
Doyle, W. (1990). Themes in teacher education research. En R. Houston (Ed.), Handbook of research of teacher education. Nueva York: MacMillan, 3-24.
Erickson, F. (1989). Métodos cualitativos de investigación sobre la enseñanza. En M. Wittrock (Coord.), La investigación de la enseñanza II. Métodos cualitativos y de observación. Madrid: Paidós, 125-301.
Feixas, M. (2004). La influencia de factores personales, institucionales y contextuales en la trayectoria y el desarrollo docente de los profesores universitarios. Educar, 33, 31-59.
Glaser, B y Strauss, A. (1967). The discovery of grounded theory: strategies for qualitative research. New York: Aldine.
Gewerc, A. (coord.) (2007). Modelos de enseñanza y aprendizaje presentes en los usos de plataformas de e-learning en universidades españolas y propuestas de desarrollo [research report]. MEC. [Accessed: 21 December 2012].
Gewerc, A. (Coord.) (2009). Paradojas y dilemas de las universidades iberoamericanas ante la sociedad del conocimiento. Barcelona: Davinci.
Gewerc, A. y Armando, J. (2010): Las prácticas de enseñanza en entornos virtuales: algunos elementos para su análisis. En A. Gewerc (Coord.), Enseñanza en la universidad y tecnologías de la información y la comunicación ¿Una vía para encarar los desafíos de la economía del conocimiento? Málaga: Aljibe, 55-73.
Gudmundsdottir, S. (1990). Values in Pedagogical Content Knowledge. Journal of Teacher Education, 41 (3), 44-52.
Gudmundsdottir, S. (1991). Ways of seeing are ways of knowing. The pedagogical content knowledge of an expert English teacher. Journal of Curriculum Studies, 23(5), 409-421.
Jarauta, B. y Medina, J. L. (2012). Saberes docentes y enseñanza universitaria. Estudios sobre educación, Vol. 22, 179-198.
Koehler, M. J.; Mishra, P. & Yahya, K. (2007). Tracing the development of teacher knowledge in a design seminar: Integration content, pedagogy, and technology. Computers & Education, 49, pp. 740-762.
Lindblom-Ylänne, S.; Trigwell, K.; Nevgi, A. y Ashwin, P. (2006). How approaches to teaching are affected by discipline and teaching context. Studies in Higher Education, Vol. 31, 3, 285-291.
Litwin, E. (2002). Las nuevas tecnologías y las prácticas de la enseñanza en la universidad. Actas del II Congreso Europeo de Tecnologías de la Información en la Educación y la Ciudadanía: Una Visión Crítica. Barcelona, 26-28 de junio.
Lueddeke, G. (2003). Professionalising Teaching Practice in Higher Education: a study of disciplinary variation and 'teaching-scholarship'. Studies in Higher Education, 28 (2), 213-228.
Mishra, P. y Koehler, M. J. (2006). Technological Pedagogical Content Knowledge: A Framework for Teacher Knowledge. Teachers College Record, Volume 108, Number 6, June, 1017-1054.
Mulhall, P., Berry, A. y Loughran, J. (2003). Frameworks for representing science teachers' pedagogical content knowledge. Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching, 4(2), Article 2. Disponible en www.ied.edu.hk/apfslt/v4_issue2/mulhall/index.htm. Fecha de consulta: 12/03/2005.
Mumtaz, S. (2000). Factors affecting teachers' use of information and communication technology. A review of the literature. Journal of Information Technology for Teacher Education, 9(3), 319-341.
Salinas, J. (2008). Modelos didácticos en los campus virtuales universitarios: Patrones metodológicos generados por los profesores en procesos de enseñanzaaprendizaje en entornos virtuales [research report]. MEC. [Accessed: 21 December 2012].
Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15 (2), 4-14.
Shulman, L. S. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57 (1), 1-22.
Somekh, B. (2006). Pedagogy and learning with ICT. London: Routledge.
Somekh, B. (2008). Factors affecting teachers' pedagogical adoption of ICT. En J. Voogt. J. & Knezek, G. (2008) (Eds.), International Handbook of Information, Technology in Primary and Secondary Education (449-460). New York: Springer.
Stake, R. E. (1998): Investigación con estudio de casos. Madrid: Morata.
Trigwell, K. (2002). Approaches to teaching design subjects: a quantitative analysis, Art, Design and communication in Higher Education, 1, 69-80.
Verret, M. (1975). Le temps des études. Paris: Librairie Honoré Champion.
Vygotsky, I. (1972). Pensamiento y lenguaje. Buenos Aires: La Pléyade.
Webb, M. y Cox, M. J. (2004). A review of pedagogy related to information and communications technology. Technology, Pedagogy and Education, 13, 235-286.
Wilson, S. M.; Shulman, L. S. y Richert, A. E. (1987). '150 different ways' of knowing: Representations of knowledge in teaching. En J. Calderhead (Ed.), Exploring Teacher Thinking. London: Cassell, 104-124.
[-]