- -

Articulación y rediseño curricular: el eterno desafío institucional

RiuNet: Institutional repository of the Polithecnic University of Valencia

Share/Send to

Cited by

Statistics

Articulación y rediseño curricular: el eterno desafío institucional

Show full item record

Zabalza Beraza, MA. (2012). Articulación y rediseño curricular: el eterno desafío institucional. REDU. Revista de Docencia Universitaria. 10(3):17-48. https://doi.org/10.4995/redu.2012.6013

Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://hdl.handle.net/10251/141368

Files in this item

Item Metadata

Title: Articulación y rediseño curricular: el eterno desafío institucional
Secondary Title: Reconstructing Higher Education Curriculum: the eternal institutional challenge
Author: Zabalza Beraza, Miguel A.
Issued date:
Abstract:
[ES] Los procesos de integración curricular buscan establecer nexos entre las disciplinas tratando de generar una coreografía didáctica más acorde con el propósito de alcanzar un aprendizaje significativo y bien estructurado ...[+]


[EN] Curriculum integration processes seek to establish links between the disciplines, trying to generate a more consistent and efficient teaching choreographies for the students to achieve a meaningful and well structured ...[+]
Subjects: Currículo universitario , Integración curricular , Innovación curricular , Articulación curricular , Rediseño curricular , High Education Curriculum , Curriculum Integration , Curriculum innovation , Curriculum articulation , Curriculum redesing
Copyrigths: Reconocimiento - No comercial - Sin obra derivada (by-nc-nd)
Source:
REDU. Revista de Docencia Universitaria. (issn: 1887-4592 ) (eissn: 1887-4592 )
DOI: 10.4995/redu.2012.6013
Publisher:
Universitat Politècnica de València
Publisher version: https://doi.org/10.4995/redu.2012.6013
Type: Artículo

References

Ashwin, P. (2009). Conceptualising Teaching and Learning Interactions in Researching Higher Education. En M. Tight et alii, The Routledge International Handbook of Higher Education. London: Routledge. Pg. 37‐46.

Beane, J.A. (2005). La integración del curriculum, el diseño del núcleo de la educación democrática. Madrid: Morata.

Berman, P. (1982). Educational Change: an implementation paradigm, en R. Lehming y M. Kane. Improving Schools: using what we know. Beverly Hills: Sage. Pg. 253‐ 286. [+]
Ashwin, P. (2009). Conceptualising Teaching and Learning Interactions in Researching Higher Education. En M. Tight et alii, The Routledge International Handbook of Higher Education. London: Routledge. Pg. 37‐46.

Beane, J.A. (2005). La integración del curriculum, el diseño del núcleo de la educación democrática. Madrid: Morata.

Berman, P. (1982). Educational Change: an implementation paradigm, en R. Lehming y M. Kane. Improving Schools: using what we know. Beverly Hills: Sage. Pg. 253‐ 286.

Bricall, J.M. (coord.) (200 0). Universidad 2000. Madrid: CRUE (Conferencia de Rectores de las Universidades Españolas).

Brophy, J.E. y Good, Th.L. (1986). Teacher Behaviour and Student Achievement. En M.C. Wittrock. Handbook of Research onTeaching: third edition. New York: Mac Millan. Pag. 328‐375.

Chaves, A.L.; Hernández, D. y León, J. (2011). La integración curricular. Una experiencia en el primer nivel de diplomado de la carrera de Licenciatura en Pedagogía con énfasis en Educación Preescolar. Revista Electrónica Educare, XV (2), 63‐86.

Delors, J. et al. (1996). La Educación encierra un tesoro. Madrid. Unesco‐Santillana.

Escanero, J.F. (2007). Integración curricular. Educación Médica,10 (4), 217‐224.

Fullan, M.G. (1982). The Meaning of Educational Change. Toronto: OISE Press.

Glover, D.C.; Glenson, D.; Gough, G. y Johnson, M. (1998). The Meaning of Management : the development needs of middle manager in secondary schools", en Educational Management and Administration, 26 (3), 279‐292.

Haggis, T. (2009). Student Learning Research: a broader view. En M. Tight et alii, The Routledge International Handbook of Higher Education. London: Routledge. Pg. 23‐36.

Harden RM, Davis MH, Crosby JR. (1997). The new Dundee medical curriculum: a whole that is greater than the sum of the parts. Medical Education, 31:264‐71.

Harden, R.M. (2000). The integration ladder, a tool for curriculum planning and evaluation. Medical Education 2000, 34: 551‐557.

MacGregor, D. (1994). El lado humano de las organizaciones. Madrid: MacGraw‐Hill

Mello Carvalho, I. (1974). El proceso didáctico. Buenos Aires: Kapelusz

Menges, R. J. (1997). Fostering faculty motivation to teach. Approaches to faculty development, en J.L. Bess (Edit.): Teaching well and liking it. Motivating faculty to teach effectively. Baltimore: John Hopkins University Press, pp. 407‐423.

Oser, F.K. e Baeriswyl, F.J. (2001). Choreografies of Teaching: bridging instruction to teaching, en V. Richardson (Edit.): Handbook of Research on Teaching (4th Edition). Washington: AERA, ps. 1031‐1065.

Shulman, L.S. (1986). Paradigms and research programs in the Study of Teaching: a contemporary perspective. En M.C. Wittrock. Handbook of Research onTeaching: third edition. New York: Mac Millan. Pag. 3‐36

Villarini Jusino, A. (2000). El currículo orientado al desarrollo humano integral y al aprendizaje auténtico. Río Piedras, P.R: Organización para el Fomento del Desarrollo del Pensamiento, Inc.

Wittrock, M.C. (1986). Handbook of Research on Teaching: third edition. New York: Mac Millan

Zabalza Beraza, M.A. (2000). El papel de los departamentos universitarios en la mejora de la calidad de la docencia, en Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 38, p. 47‐66.

Zabalza, M.A. (2003). Competencias docentes del profesorado universitario. Madrid. Narcea.

Zabalza, M.A. y Zabalza Cerdeiriña, M.A. (2012). Innovación y cambio en las instituciones educativas. Rosario, Argentina: Homo Sapiens.

[-]

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record